Tunnesatu-projekti : Osana TULUS – Tunnetaitoja ja luonnontuoksuja -hanketta
Kirvesmäki, Camilla (2020)
Kirvesmäki, Camilla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067459
Tiivistelmä
Projektimuotoisen opinnäytetyön tilaajana toimi Toholammin kunnan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kanervat-ulkoryhmän kanssa, joka käynnistettiin syksyllä 2019 Opetushallituksen rahoittaman TULUS – Tunnetaitoja ja luonnontuoksuja -hankkeen puitteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää Kanervat-ulkoryhmän ryhmäytymisprosessia sadutuksen keinoin. Opinnäytetyön päätehtäviä olivat hankekokous, huoltajien infotilaisuus, kaksi sosiometrista mittausta, kuusi sadutus-interventiota, e-materiaalin kokoaminen lasten saduista sekä taide-interventio. Opinnäytetyön toiminnalliset osuudet toteutettiin syksyn 2019 aikana.
Hankekokouksen tavoitteena oli laajentaa ammatillista tietämystäni varhaiskasvatuksen kehittämistyöstä sekä päästä osaksi moniammatillista tiimiä. Sen avulla huolehdittiin organisaation järjestämän varhaiskasvatuksen laadusta, edistettiin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutosta sekä lisättiin luonnon osuutta oppimisympäristönä. Huoltajien infotilaisuuden tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatushenkilöstön ja huoltajien välistä yhteistyötä ja sen myötä sitoutua edistämään lasten kasvua, kehitystä ja oppimista. Sosiometristen mittausten tavoitteena oli kerätä luotettavaa tietoa lasten vuorovaikutussuhteiden kehityksestä sekä edistää vertaissuhteiden tietoista tukemista, joka on varhaiskasvatuksen tärkeimpiä tehtäviä.
Sadutus-interventioiden tavoitteena oli kehittää lasten tunnetaitoja ja kielellisiä valmiuksia sekä lisätä lapsiryhmän osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Tunnetaitojen kehittäminen edistää lasten ystävyyssuhteiden muodostumista ja mielenterveyttä. E-materiaalin tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta ja toimijuutta ryhmässä sekä opastaa lapsia tieto- ja viestintäteknologian käytössä. E-materiaalin kokoamiseen kuuluneen taide-intervention tavoitteena oli kehittää lasten tunnetaitoja sekä lisätä lasten osallisuutta ja toimijuutta taiteen kautta.
Opinnäytetyön tavoitteeseen pääsyä mitattiin sosiometristen mittausten avulla. Saatujen tulosten mukaan lapsiryhmän vertaissuhteiden määrä ja laatu eivät nousseet, mikä oli hypoteesina. Tuloksiin vaikuttivat olennaisesti ryhmään kuuluvien lasten poissaolot toisena mittauspäivänä. Kyseiset mittaustulokset eivät näin ollen kerro koko totuutta Kanervat-ulkoryhmän ryhmäytymisprosessin edistymisestä. Havainnoilla ja ryhmäläisten omalla kokemusmaailmalla on myös suuri merkitys.
Hankekokouksen tavoitteena oli laajentaa ammatillista tietämystäni varhaiskasvatuksen kehittämistyöstä sekä päästä osaksi moniammatillista tiimiä. Sen avulla huolehdittiin organisaation järjestämän varhaiskasvatuksen laadusta, edistettiin varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutosta sekä lisättiin luonnon osuutta oppimisympäristönä. Huoltajien infotilaisuuden tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatushenkilöstön ja huoltajien välistä yhteistyötä ja sen myötä sitoutua edistämään lasten kasvua, kehitystä ja oppimista. Sosiometristen mittausten tavoitteena oli kerätä luotettavaa tietoa lasten vuorovaikutussuhteiden kehityksestä sekä edistää vertaissuhteiden tietoista tukemista, joka on varhaiskasvatuksen tärkeimpiä tehtäviä.
Sadutus-interventioiden tavoitteena oli kehittää lasten tunnetaitoja ja kielellisiä valmiuksia sekä lisätä lapsiryhmän osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Tunnetaitojen kehittäminen edistää lasten ystävyyssuhteiden muodostumista ja mielenterveyttä. E-materiaalin tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta ja toimijuutta ryhmässä sekä opastaa lapsia tieto- ja viestintäteknologian käytössä. E-materiaalin kokoamiseen kuuluneen taide-intervention tavoitteena oli kehittää lasten tunnetaitoja sekä lisätä lasten osallisuutta ja toimijuutta taiteen kautta.
Opinnäytetyön tavoitteeseen pääsyä mitattiin sosiometristen mittausten avulla. Saatujen tulosten mukaan lapsiryhmän vertaissuhteiden määrä ja laatu eivät nousseet, mikä oli hypoteesina. Tuloksiin vaikuttivat olennaisesti ryhmään kuuluvien lasten poissaolot toisena mittauspäivänä. Kyseiset mittaustulokset eivät näin ollen kerro koko totuutta Kanervat-ulkoryhmän ryhmäytymisprosessin edistymisestä. Havainnoilla ja ryhmäläisten omalla kokemusmaailmalla on myös suuri merkitys.