Itseohjautuvuus henkilöstöpalvelualan yrityksessä
Heiskanen, Elli (2020)
Heiskanen, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067597
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen työ, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka henkilöstöpalvelualan yrityksen myynnin ja kaupan toimialan työntekijät käsittävät itseohjautuvuuden. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tuli selvittää, minkälaiseksi tutkittavan kohdeorganisaation työntekijät kokevat itseohjautuvuuden ja millaisia asenteita työntekijöillä on itseohjautuvuutta kohtaan. Opinnäytetyö pyrki selvittämään lisäksi, että onko itseohjautuvuuteen liittyville koulutuksille tarvetta ja tuleeko tietoisuutta itseohjautuvuudesta lisätä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli itseohjautuvuutta eri näkökulmista. Itseohjautuvuutta tarkasteltiin niin yksilön, tiimin kuin organisaationkin näkökulmasta. Käsiteltävä oli myös Richard M. Ryanin ja Edward L. Decin luoma itseohjautuvuusteoria. Aineistonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää yhdistelevää lomakekyselyä. Kyselylomake koostui kolmesta osiosta sisältäen sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely kohdistettiin kohdeorganisaation työntekijöille, ja sillä selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä itseohjautuvuudesta. Kyselylomake lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse.
Tutkimuksen vastausprosentti oli suhteellisen korkea. Pääosin vastaajat tietävät, mistä itseohjautuvuudessa on kyse. Vastaajilla on positiivinen kuva itseohjautuvuudesta ja poikkeuksetta jokainen vastaaja kokee, että itseohjautuvuudella on paljon hyötyjä. Melkein kaikki vastaajat työskentelisivät mielellään itseohjautuvassa organisaatiossa. Lisäksi lähes jokainen uskoo, että itseohjautuvuus tulee kasvattamaan suosiotaan tulevaisuudessa. Itseohjautuvuuden periaatteita tulisi kuitenkin tuoda enemmän ja selkeämmin esille ja itseohjautuvuuteen liittyvien koulutusten järjestämisellä toimintaa voitaisiin varmasti kehittää tehokkaammaksi ja ketterämmäksi sekä mahdollistaa parempia tuloksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli itseohjautuvuutta eri näkökulmista. Itseohjautuvuutta tarkasteltiin niin yksilön, tiimin kuin organisaationkin näkökulmasta. Käsiteltävä oli myös Richard M. Ryanin ja Edward L. Decin luoma itseohjautuvuusteoria. Aineistonhankintamenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää yhdistelevää lomakekyselyä. Kyselylomake koostui kolmesta osiosta sisältäen sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kysely kohdistettiin kohdeorganisaation työntekijöille, ja sillä selvitettiin työntekijöiden näkemyksiä itseohjautuvuudesta. Kyselylomake lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse.
Tutkimuksen vastausprosentti oli suhteellisen korkea. Pääosin vastaajat tietävät, mistä itseohjautuvuudessa on kyse. Vastaajilla on positiivinen kuva itseohjautuvuudesta ja poikkeuksetta jokainen vastaaja kokee, että itseohjautuvuudella on paljon hyötyjä. Melkein kaikki vastaajat työskentelisivät mielellään itseohjautuvassa organisaatiossa. Lisäksi lähes jokainen uskoo, että itseohjautuvuus tulee kasvattamaan suosiotaan tulevaisuudessa. Itseohjautuvuuden periaatteita tulisi kuitenkin tuoda enemmän ja selkeämmin esille ja itseohjautuvuuteen liittyvien koulutusten järjestämisellä toimintaa voitaisiin varmasti kehittää tehokkaammaksi ja ketterämmäksi sekä mahdollistaa parempia tuloksia.
