Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Jälkikäsittelytehosteet pelikehityksessä

Vainikainen, Miikka (2020)

 
Avaa tiedosto
Insinöörityö_Miikka_Vainikainen_FINALFINAL.pdf (2.411Mt)
Lataukset: 


Vainikainen, Miikka
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077686
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä Unity-pelimoottorin jälkikäsittelyn työkalujen asennukseen, erilaisiin renderöintipolkuihin ja asennettujen jälkikäsittelyn työkalujen ominaisuuksiin, rajoitteisiin ja asetuksiin. Unity-pelimoottorin tarjoaman jälkikäsittelyn työkalun eri tehosteisiin tutustumisen jälkeen oli tarkoitus luoda omia jälkikäsittelyn tehosteita käyttäen HLSL-ohjelmointikieltä ja luoda kolme erilaista varjostinta ja työkalua käyttäen C#-ohjelmointikieltä, jonka avulla luodut tehosteet olisivat käyttäjän saatavilla ja niitä pääsisi säätämään pelikameraan luodun skriptin avulla.

Insinöörityöraportissa tutustuttiin Unity-pelimoottorin pakettimanagerin tarjoaman jälkikäsittelyn työkalun asennukseen askel askeleelta käyttäen havainnollisia kuvia ja vinkkejä. Jälkikäsittelyn työkalujen asennuksen jälkeen perehdyttiin eri renderöintipolkujen valintaan ja sen tärkeyteen henkilökohtaista peliprojektia aloittaessa. Unity-pelimoottorin pakettimanagerista asennetun jälkikäsittelyn työkalun eri tehosteisiin tutustuttiin pintapuolisesti niiden käyttötarkoituksia, ominaisuuksia, säätimiä ja rajoitteita tarkastellessa.

Omat jälkikäsittelyn tehosteet toteutettiin käyttäen HLSL-ohjelmointikieltä Unity-pelimoottorin varjostimia hyödyntäen ja noudattaen referenssien kautta saatuja ohjelmointivinkkejä. Tehosteiden luonnin jälkeen ne yhdistettiin työkaluun, joka toimi pelikameraan ohjelmoidun skriptin avulla ja tarjosi käyttäjälle helppokäyttöisen käyttöliittymän tehosteita käyttäessä. Työkalu toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottorin tarjoamaa C#-ohjelmointikieltä ja sen eri kehityskirjastoja.

Omat jälkikäsittelyn tehosteet ja niille luotu työkalu täyttivät työlle asetetut tavoitteet. Työkalun avulla käyttäjä pystyy yksinkertaisesti siirtämään työkaluskriptin oman peliprojektinsa kameraan ja tehosteet ovat käytettävissä välittömästi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste