Motivointi myynninjohdon haasteena
Alatyppö, Jaakko (2011)
Alatyppö, Jaakko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä ohjeet myynnin esimiehelle motivoivaan myynnin johtamiseen. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvän esimiehen tulisi johtaa myyntiä ja miten hänen tulisi toimia. Myynnin johtamisessa on monia kompastuskiviä, joita opinnäytetyö pyrki valaisemaan.
Tärkeimpänä materiaalina oli laaja kirjallisuus. Myynninjohtamisesta on kirjoitettu paljon, ja tarkoituksena oli löytää teoksia, jotka sopivat hyvin aiheeseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin johtamista ja motivointia useasta eri näkökulmasta, ja mitä kaikkea myynnin esimiehen tulee ottaa huomioon työskentelyssään.
Laajan materiaalin lisäksi opinnäytetyössä jaettiin tekijän kokemuksia. Eri myyntiryhmissä on erilaiset toimintatavat ja johtamismallit. Kaikkiin näistä ei ole yleispätevää toimintamallia, mutta yksinkertaisilla keinoilla toimintaa voi parantaa nykyisestä.
Myynnin esimiehen tulee kehittyä omassa työssään ja pystyä toimimaan erilaisissa tilan-teissa oikealla tavalla. Esimiehen käytös vaikuttaa alaisiin. Myyjät kunnioittavat tasapuolista ja jämäkkää esimiestä. Esimiehen tulee ottaa huomioon koko toimintaympäristö. Myynnin johtamisessa on jaksettava positiivisen toiminnan kautta motivoida myyntiryhmä hyvään tulokseen.
Tärkeimpänä materiaalina oli laaja kirjallisuus. Myynninjohtamisesta on kirjoitettu paljon, ja tarkoituksena oli löytää teoksia, jotka sopivat hyvin aiheeseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin johtamista ja motivointia useasta eri näkökulmasta, ja mitä kaikkea myynnin esimiehen tulee ottaa huomioon työskentelyssään.
Laajan materiaalin lisäksi opinnäytetyössä jaettiin tekijän kokemuksia. Eri myyntiryhmissä on erilaiset toimintatavat ja johtamismallit. Kaikkiin näistä ei ole yleispätevää toimintamallia, mutta yksinkertaisilla keinoilla toimintaa voi parantaa nykyisestä.
Myynnin esimiehen tulee kehittyä omassa työssään ja pystyä toimimaan erilaisissa tilan-teissa oikealla tavalla. Esimiehen käytös vaikuttaa alaisiin. Myyjät kunnioittavat tasapuolista ja jämäkkää esimiestä. Esimiehen tulee ottaa huomioon koko toimintaympäristö. Myynnin johtamisessa on jaksettava positiivisen toiminnan kautta motivoida myyntiryhmä hyvään tulokseen.