Markkinointiviestintäsuunnitelma: K-Market Sorsakivi Oy
Andersson, Elias (2020)
Andersson, Elias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077702
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda helposti ymmärrettävä ja käytännössä sovellettava markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kohdeyrityksen K-Market Sorsakiven käyttöön. K-Market Sorsakivi on Haukilahdessa sijaitseva vuodesta 1968 saakka toiminut päivittäistavarakauppa. Lähtötilanteessa yrityksellä ei ollut laadittuna kirjallista markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Työn toiminnallinen osa, eli markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sisältää konteksti- ja tilanneanalyysin, on tarkoitettu vain kohdeyrityksen käyttöön.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän keinoja ja markkinointiviestinnän suunnittelua. Teoreettinen viitekehys tarjosi raamit teoreettisen tiedon soveltamiseen käytännön tasolla konteksti- ja tilanneanalyyseissa ja markkinointiviestintäsuunnitelmassa.
Työn toiminallisessa osassa luotiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ensin konteksti- ja tilanneanalyysit, joissa analysoitiin kilpailutilannetta, kohdeyritystä ja sen markkinointiviestintää. Itse markkinointiviestintäsuunnitelmassa määriteltiin ensin sen tavoitteet. Tavoitteiden pohjalta luotiin markkinointiviestinnän strategia, joka määritti keinot, joilla tavoitteisiin on tarkoitus päästä. Tämän jälkeen tehtiin koordinoitu kommunikaatiokeinojen valinta, jossa valittiin kanavat, joissa yritys kommunikoi. Lopuksi toimenpiteiden toteutus ajoitettiin ja resursoitiin ja asetettiin mittarit tavoitteiden toteutumisen seuraamiseksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi konkreettinen ja kattava kirjallinen markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen käyttöön. Suunnitelma on tehty vuoden mittaiselle ajanjaksolle. Markkinointiviestinäsuunnitelman toteutus ja tavoitteiden seuraaminen jää yrityksen vastuulle, joten markkinointiviestinnän käytännön toimivuutta ja sen tavoitteiden toteutumista ei ole tässä opinnäytetyössä mahdollista tarkastella.
Opinnäytetyö koostui teoreettisesta viitekehyksestä ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän keinoja ja markkinointiviestinnän suunnittelua. Teoreettinen viitekehys tarjosi raamit teoreettisen tiedon soveltamiseen käytännön tasolla konteksti- ja tilanneanalyyseissa ja markkinointiviestintäsuunnitelmassa.
Työn toiminallisessa osassa luotiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ensin konteksti- ja tilanneanalyysit, joissa analysoitiin kilpailutilannetta, kohdeyritystä ja sen markkinointiviestintää. Itse markkinointiviestintäsuunnitelmassa määriteltiin ensin sen tavoitteet. Tavoitteiden pohjalta luotiin markkinointiviestinnän strategia, joka määritti keinot, joilla tavoitteisiin on tarkoitus päästä. Tämän jälkeen tehtiin koordinoitu kommunikaatiokeinojen valinta, jossa valittiin kanavat, joissa yritys kommunikoi. Lopuksi toimenpiteiden toteutus ajoitettiin ja resursoitiin ja asetettiin mittarit tavoitteiden toteutumisen seuraamiseksi.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi konkreettinen ja kattava kirjallinen markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen käyttöön. Suunnitelma on tehty vuoden mittaiselle ajanjaksolle. Markkinointiviestinäsuunnitelman toteutus ja tavoitteiden seuraaminen jää yrityksen vastuulle, joten markkinointiviestinnän käytännön toimivuutta ja sen tavoitteiden toteutumista ei ole tässä opinnäytetyössä mahdollista tarkastella.