Kokemuksia Nuorten Ystävät ry:n asumispalveluiden asiakaslähtöisyydestä ja ideoita asiakaslähtöisyyden kehittämiseen
Erkkilä, Piritta; Nevanperä, Susanna (2011)
Erkkilä, Piritta
Nevanperä, Susanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013403
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata asumispalveluita käyttävien kuntoutujien kokemuksia asumiseen liittyvistä tukipalveluista ja ideoita, miten asumispalveluita heidän mielestä voidaan kehittää asiakaslähtöisemmiksi. Tutkimuksen yhteistyökumppanina on Nuorten Ystävät ry, jonka asumispalveluita tutkimukseen osallistuneet kuntoutujat käyttävät.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaslähtöisyyttä ja sosiaalista kuntoutusta, minkä yhtenä tukimuotona ovat asumispalvelut. Tutkimus on fenomenologiseen ajatteluun pohjautuva laadullinen tapaustutkimus. Tiedonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Haastattelun teemat ja analyysin teemoittelu pohjautuivat molemmat kuntoutusprosessin eri vaiheisiin.
Tutkimukseen osallistuneet kuntoutujat olivat mielestään saaneet osallistua ja vaikuttaa itse kuntoutuksen eri vaiheisiin. Kuntoutusprosessia he kuvasivat raskaaksi ja sitoutumista vaativaksi, mutta tarpeelliseksi. Kuntoutujat toivat esille tarpeellisuuden kehittää kuntoutusprosessin arviointi- ja seurantavaihetta, koska heidän kokemuksensa mukaan tuen tarve myös kuntoutuksen loppuvaiheessa olisi tärkeää. Kuntoutujat kehittäisivät asumispalvelujen asiakaslähtöisyyttä lisäämällä yhteistä toimintaa ja yhteisten tilojen hyötykäyttöä. Tutkimus on hyvä pohja jatkotutkimuksille kehittää yhteistä toimintaa kuntoutujien kesken sekä ottaa käyttöön yhteisiä tiloja esimerkiksi toiminnallisen projektin kautta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään asiakaslähtöisyyttä ja sosiaalista kuntoutusta, minkä yhtenä tukimuotona ovat asumispalvelut. Tutkimus on fenomenologiseen ajatteluun pohjautuva laadullinen tapaustutkimus. Tiedonhankintamenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Haastattelun teemat ja analyysin teemoittelu pohjautuivat molemmat kuntoutusprosessin eri vaiheisiin.
Tutkimukseen osallistuneet kuntoutujat olivat mielestään saaneet osallistua ja vaikuttaa itse kuntoutuksen eri vaiheisiin. Kuntoutusprosessia he kuvasivat raskaaksi ja sitoutumista vaativaksi, mutta tarpeelliseksi. Kuntoutujat toivat esille tarpeellisuuden kehittää kuntoutusprosessin arviointi- ja seurantavaihetta, koska heidän kokemuksensa mukaan tuen tarve myös kuntoutuksen loppuvaiheessa olisi tärkeää. Kuntoutujat kehittäisivät asumispalvelujen asiakaslähtöisyyttä lisäämällä yhteistä toimintaa ja yhteisten tilojen hyötykäyttöä. Tutkimus on hyvä pohja jatkotutkimuksille kehittää yhteistä toimintaa kuntoutujien kesken sekä ottaa käyttöön yhteisiä tiloja esimerkiksi toiminnallisen projektin kautta.