Kukkiva aavikko: Koreografisten menetelmien ja oppimisen tarkastelua taiteellisen projektin aikana
Vahtiala, Liana (2020)
Vahtiala, Liana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005077847
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen koreografisten menetelmien ja vuorovaikutuksen merkitystä oppilaan oppimisprosessissa. Tutkimukseni keskeisinä teemoina ovat koreografiset menetelmät ja oppilaan oppimisprosessi. Opinnäytetyöni tavoitteena on saada syvempää ymmärrystä siitä, mikä merkitys valitsemillani koreografisilla menetelmillä on oppilaan oppimisprosessiin taiteellisen projektin aikana. Tavoitteena on myös tuoda ilmi miten taiteelliseen projektiin osallistuminen vaikuttaa taiteen perusopetuksen tavoitteiden toteutumiseen.
Tutkimukseni alku sisältää teoriaa, joka käsittelee tanssijan ja koreografin välisiä työnjakoja. Avaan myös taiteen perusopetuksen tavoitteita ja käsittelen nykytanssin piirteitä sekä näkemystäni nykytanssin opettamisesta. Tarkastelen taiteellista projektia Kukkiva aavikko ja sen koreografista prosessia. Tutkimukseni loppuosa käsittelee muistiinpanoistani koottuja havaintoja koreografisista menetelmistä sekä havaintoja oppilaan oppimisprosessista.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimukseni tarkastelee koreografisia menetelmiä kymmenen harjoituskerran ajan, jonka aikana taiteellinen projekti Kukkiva aavikko on toteutettu. Koreografisten menetelmien havainnoinnin apuna toimii Butterworthin didaktis-demokraattinen malli erilaisista koreografin ja tanssijan välisistä työnjaoista. Harjoituskertojen aikana arvioidaan myös oppilaan oppimisprosessia kohti tavoitteita. Prosessin tavoitteet tulevat opetushallituksen laatimista tavoitteista taiteen perusopetukselle.
Tutkimukseni perusteella koreografisten menetelmien merkitys oppilaan oppimisprosessissa on merkittävä. Tulemalla tietoiseksi käyttämistään menetelmistä voi parhaimmillaan mahdollistaa ideaalin alustan oppimiselle ja nostaa omalta osaltaan oppimisen tapahtumisen todennäköisyyttä. Taiteelliseen projektiin osallistuminen kehittää myös tutkimukseni perusteella oppilaan oppimista laaja-alaisesti kohti taiteen perusopetuksen tavoitteita. Työtäni voi hyödyntää koreografisessa työskentelyssä erityisesti taiteen perusopetuksen piirissä. Tutkimukseni voi tuoda myös uutta näkökulmaa nykytanssin opetussuunnitelman rakentamiseen.
Tutkimukseni alku sisältää teoriaa, joka käsittelee tanssijan ja koreografin välisiä työnjakoja. Avaan myös taiteen perusopetuksen tavoitteita ja käsittelen nykytanssin piirteitä sekä näkemystäni nykytanssin opettamisesta. Tarkastelen taiteellista projektia Kukkiva aavikko ja sen koreografista prosessia. Tutkimukseni loppuosa käsittelee muistiinpanoistani koottuja havaintoja koreografisista menetelmistä sekä havaintoja oppilaan oppimisprosessista.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimukseni tarkastelee koreografisia menetelmiä kymmenen harjoituskerran ajan, jonka aikana taiteellinen projekti Kukkiva aavikko on toteutettu. Koreografisten menetelmien havainnoinnin apuna toimii Butterworthin didaktis-demokraattinen malli erilaisista koreografin ja tanssijan välisistä työnjaoista. Harjoituskertojen aikana arvioidaan myös oppilaan oppimisprosessia kohti tavoitteita. Prosessin tavoitteet tulevat opetushallituksen laatimista tavoitteista taiteen perusopetukselle.
Tutkimukseni perusteella koreografisten menetelmien merkitys oppilaan oppimisprosessissa on merkittävä. Tulemalla tietoiseksi käyttämistään menetelmistä voi parhaimmillaan mahdollistaa ideaalin alustan oppimiselle ja nostaa omalta osaltaan oppimisen tapahtumisen todennäköisyyttä. Taiteelliseen projektiin osallistuminen kehittää myös tutkimukseni perusteella oppilaan oppimista laaja-alaisesti kohti taiteen perusopetuksen tavoitteita. Työtäni voi hyödyntää koreografisessa työskentelyssä erityisesti taiteen perusopetuksen piirissä. Tutkimukseni voi tuoda myös uutta näkökulmaa nykytanssin opetussuunnitelman rakentamiseen.