Ihmisten ja laadun johtaminen infrarakentamisessa : Toiminnan laadun parantaminen Napapiirin Kuljetus Oy:n työmailla
Kiuru, Samuli (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kiuru, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087885
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Napapiirin Kuljetus Oy:n työmaiden työskentelyolosuhteita ja toimintatapoja sekä johtamisen vaikutusta näihin asioihin. Yrityksen toimiala on maansiirtourakointi ja -kuljetus. Tarkoituksena oli tunnistaa toimintatapoja tai muita kehityskohteita, joita voidaan parantaa hyvällä esimiestyöllä ja näin kehittää toiminnan laatua yrityksen työmailla.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Haastatteluvastausten perusteella esiin nousseista asioista tärkeimmiksi kehityskohteiksi valikoituivat työn sujuvuuden, kommunikaation ja ennakoitavuuden parantaminen. Näitä asioita pyrittiin parantamaan tuomalla kahden johtamistyylin, tavoitejohtamisen ja Extreme Ownership -johtamistyylien mukaisia käytäntöjä osaksi yrityksen jokapäiväistä työskentelyä. Näiden lisäksi konkreettisia kehityskohteita olivat viikkosuunnitelman käyttöönotto yrityksen työmailla sekä käytettävien työvaihekohtaisten työ- ja laadunvarmistussuunnitelmien päivittäminen.
Toiminnan laadun kehittäminen vaatii esimiestyön, erityisesti työnjohtamisen sekä muiden toimintatapojen jatkuvaa kehittämistä korkean laadun ylläpitämiseksi. Yrityksessä noudatettava työn laadun jatkuvan parantamisen periaate ohjaa työntekijöitä, erityisesti esimiehiä etsimään uusia entistä parempia toimintatapoja.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä. Haastatteluvastausten perusteella esiin nousseista asioista tärkeimmiksi kehityskohteiksi valikoituivat työn sujuvuuden, kommunikaation ja ennakoitavuuden parantaminen. Näitä asioita pyrittiin parantamaan tuomalla kahden johtamistyylin, tavoitejohtamisen ja Extreme Ownership -johtamistyylien mukaisia käytäntöjä osaksi yrityksen jokapäiväistä työskentelyä. Näiden lisäksi konkreettisia kehityskohteita olivat viikkosuunnitelman käyttöönotto yrityksen työmailla sekä käytettävien työvaihekohtaisten työ- ja laadunvarmistussuunnitelmien päivittäminen.
Toiminnan laadun kehittäminen vaatii esimiestyön, erityisesti työnjohtamisen sekä muiden toimintatapojen jatkuvaa kehittämistä korkean laadun ylläpitämiseksi. Yrityksessä noudatettava työn laadun jatkuvan parantamisen periaate ohjaa työntekijöitä, erityisesti esimiehiä etsimään uusia entistä parempia toimintatapoja.