Henkilöbrändin suunnittelu sosiaaliseen mediaan
Miettinen, Aino (2020)
Miettinen, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087900
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee henkilöbrändin suunnittelua sosiaaliseen mediaan asiakastyön kautta. Aihetta tarkastellaan asiakastyön näkökulmasta, miten brändin suunnittelua voi hyödyntää pienemmässä mittakaavassa, kun kyseessä on henkilö yrityksen sijaan. Työn tavoitteena on selvittää brändin rakentamisen perusteita.
Aihetta käsitellään yrityksille suunnatun brändäämisen avulla. Brändin käsittelyssä keskitytään enemmän identiteetin ja imagon tarkoitukseen, sekä visuaalisuuden käyttöön osana brändäämistä. Brändin lisäksi tarkastellaan somevaikuttajan henkilöbrändiä julkaisualustoilla, viestinnässä ja visuaalisessa ilmeessä.
Osana opinnäytetyötä on myös pieni toiminnallinen osuus, jossa havainnollistetaan miten käsiteltyä materiaalia voi hyödyntää asiakastyössä. Sosiaalisen median tarkasteluun on hyödynnetty asiakastyön aiheeseen liittyviä sisällöntuottajia, joiden tapaa käyttää julkaisualustoja, sisällön editoinnin tapoja tai sosiaalisen median viestintä on nähty olevan hyödyllistä.
Työssä voidaan havaita, miten yhtenäinen brändin sisältö ja käyttötarkoitus on yritykselle kuin yksilölle. Kuitenkaan kaikkia käytäntöjä ei ole tarpeellista toteuttaa samassa mittakaavassa henkilöbrändissä kuin se olisi yritykselle.
Aihetta käsitellään yrityksille suunnatun brändäämisen avulla. Brändin käsittelyssä keskitytään enemmän identiteetin ja imagon tarkoitukseen, sekä visuaalisuuden käyttöön osana brändäämistä. Brändin lisäksi tarkastellaan somevaikuttajan henkilöbrändiä julkaisualustoilla, viestinnässä ja visuaalisessa ilmeessä.
Osana opinnäytetyötä on myös pieni toiminnallinen osuus, jossa havainnollistetaan miten käsiteltyä materiaalia voi hyödyntää asiakastyössä. Sosiaalisen median tarkasteluun on hyödynnetty asiakastyön aiheeseen liittyviä sisällöntuottajia, joiden tapaa käyttää julkaisualustoja, sisällön editoinnin tapoja tai sosiaalisen median viestintä on nähty olevan hyödyllistä.
Työssä voidaan havaita, miten yhtenäinen brändin sisältö ja käyttötarkoitus on yritykselle kuin yksilölle. Kuitenkaan kaikkia käytäntöjä ei ole tarpeellista toteuttaa samassa mittakaavassa henkilöbrändissä kuin se olisi yritykselle.