Intermediaaliset viittaukset elokuvan ja kuvataiteen välillä
Ruuhijärvi, Elisa (2020)
Ruuhijärvi, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087927
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan mahdollisia intermediaalisia viittauksia elokuvan ja kuvataiteen välillä käyttäen metodina hermeneuttista lähilukua ja semioottista analyysiä. Elokuva- ja kuvataideteoksia lähestytään mediateksteinä, joilla on toisistaan eroavat esitystavat ja oma kielensä. Intermediaalisuudella tarkoitetaan työssä eri meediumeilla toteutettujen mediatekstien epäsuoria yhteyksiä, jotka katsoja voi tehdä näkyväksi ja merkityksellisiksi. Opinnäytetyössä pohditaan, miten nämä yhteydet ilmenevät, millä tavoin niitä voi tulkita, ja millaisia uusia merkityssuhteita niistä voi syntyä. Lähtöoletuksena on, että viittaussuhteiden tunnistaminen olisi melko yleistettävissä.
Tutkimuskysymyksenä toimii intermediaalisuus, jota käsitellään hermeneuttisen lähiluvun avulla. Erilaisia esimerkkejä tarkastelemalla tutustutaan teosten välisiin mahdollisiin suhteisiin, ja niistä eritellään temaattisesti eroavat aihealueet omiksi luvuikseen. Elokuvan The Darjeeling Limited ja František Kupkan omakuvan The Yellow Scale välillä pohditaan keltaisen värin merkitystä ja erilaisten paradigmojen eli teoksiin tehtyjen valintojen mahdollisia yhteyksiä, ja niiden eroavaisuuksia. Elokuvaa The Handmaiden ja René Magritten maalausta Not to be Reproduced käsitellään vallan sekä toiston tehokeinon näkökulmasta. Elokuvaa Carol vertaillaan useampaan Edward Hopperin maalaukseen, ja luvussa käsitellään katsojan asemaa tarkkailijana ja osallistujana.
Tutkielman tuloksista ilmenee, että intermediaalinen, siinä missä kaikenlainen semioottinen analyysi, on aina kulttuuri- sekä kokemussidonnaista. Opinnäytetyön tulokset ovat riippuvaisia induktiivisesta päättelystä, jossa kirjoittajan oma subjektiivinen maailmankuva määrittelee niitä. Tämän perusteella mediateksti on sen meediumista riippumatta aina vuorovaikutuksessa katsojansa kanssa, mutta intermediaalisten suhteiden vuoksi myös aiemmin tuotettujen ja jopa tulevaisuudessa luotavien, muiden mediatekstien kanssa.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä on tehdä näkyväksi eri meediumien väliset mahdolliset epäsuorat viittaussuhteet. Lukija voi hyötyä opinnäytetyöstä omia analyysejä tai mediatekstejä tehdessään, ja saada pohdittavaa viittaussuhteiden olemassaolosta ja merkityksistä.
Tutkimuskysymyksenä toimii intermediaalisuus, jota käsitellään hermeneuttisen lähiluvun avulla. Erilaisia esimerkkejä tarkastelemalla tutustutaan teosten välisiin mahdollisiin suhteisiin, ja niistä eritellään temaattisesti eroavat aihealueet omiksi luvuikseen. Elokuvan The Darjeeling Limited ja František Kupkan omakuvan The Yellow Scale välillä pohditaan keltaisen värin merkitystä ja erilaisten paradigmojen eli teoksiin tehtyjen valintojen mahdollisia yhteyksiä, ja niiden eroavaisuuksia. Elokuvaa The Handmaiden ja René Magritten maalausta Not to be Reproduced käsitellään vallan sekä toiston tehokeinon näkökulmasta. Elokuvaa Carol vertaillaan useampaan Edward Hopperin maalaukseen, ja luvussa käsitellään katsojan asemaa tarkkailijana ja osallistujana.
Tutkielman tuloksista ilmenee, että intermediaalinen, siinä missä kaikenlainen semioottinen analyysi, on aina kulttuuri- sekä kokemussidonnaista. Opinnäytetyön tulokset ovat riippuvaisia induktiivisesta päättelystä, jossa kirjoittajan oma subjektiivinen maailmankuva määrittelee niitä. Tämän perusteella mediateksti on sen meediumista riippumatta aina vuorovaikutuksessa katsojansa kanssa, mutta intermediaalisten suhteiden vuoksi myös aiemmin tuotettujen ja jopa tulevaisuudessa luotavien, muiden mediatekstien kanssa.
Opinnäytetyön pyrkimyksenä on tehdä näkyväksi eri meediumien väliset mahdolliset epäsuorat viittaussuhteet. Lukija voi hyötyä opinnäytetyöstä omia analyysejä tai mediatekstejä tehdessään, ja saada pohdittavaa viittaussuhteiden olemassaolosta ja merkityksistä.