Toimiala Y:n sisäinen viestintä yrityksessä X : Nykytila-analyysi
Sulonen, Niko (2020)
Sulonen, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087993
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli selvittää yritys X:n toimiala Y:n sisäisen viestinnän nykytila ja löytää mahdollisia kehityskohteita sisäisen viestinnän eri osa-alueilta. Työ tehtiin, koska toimialalla Y ei vielä ollut kartoitettu sisäisen viestinnän nykytilaa ja toimialalla haluttiin tietää, olisiko nykytilassa mahdollisesti jotakin kehitettävää. Yritys X tarjosi työn toteuttamiselle puitteet ja mahdollisuuden tutustua sen sisäiseen viestintään, mutta työ ei kuitenkaan ollut tilattu toimeksianto.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli organisaation sisäinen viestintä eli työyhteisöviestintä. Lähdeaineistona teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin viestintään, erityisesti organisaatioiden sisäiseen viestintään liittyvää kirjallisuutta sekä muutamia verkkoaineistoja. Viitekehyksessä tuotiin esille sisäisen viestinnän eri ulottuvuudet, joiden pohjalta työtä oli selkeää lähteä rajaamaan eri osa-alueisiin. Sisäisen viestinnän neljäksi osa-alueeksi rajautuivat esimiesviestintä, horisontaalinen keskinäisviestintä, viestintäjärjestelmät ja -kanavat sekä toimivan viestintäprosessin käsite.
Työn selvitysosiossa toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen puolistrukturoitu kysely, jonka perusjoukkona oli koko toimialalla Y työskentelevä henkilöstö. Kysely sisälsi kolme sisäisen viestinnän ulottuvuuksien mukaan jaettua osiota: viestintäjärjestelmät, esimiesviestintä ja horisontaalinen keskinäisviestintä. Kyselyn vastausprosentti oli hyvä, mikä lisäsi kyselystä saatujen tulosten luotettavuutta. Kyselyn vastausten perusteella toimiala Y:n sisäisestä viestinnästä pystyttiin nimeämään tiettyjä kehityskohteita, joista päällimmäiseksi nousivat viestintäjärjestelmiin liittyvä osaamisen puute ja epäyhtenäiset toimintatavat, sekä toimihenkilöiden palautteen tarpeen täyttymättömyys. Positiivisia tuloksia saatiin muun muassa horisontaaliseen keskinäisviestintään keskittyneillä kysymyksillä.
Tämä opinnäytetyö antoi yritys X:lle kuvaa toimiala Y:n sisäisen viestinnän nykytilasta ja nosti esille selkeitä kehityskohtia. Opinnäytetyö tarjosi lyhyesti myös alustavia kehitysehdotuksia kyseisiin kehityskohteisiin. Opinnäytetyön tavoite voitiin katsoa saavutetuksi, sillä kyselyn tulosten pohjalta saatiin kuva toimiala Y:n sisäisen viestinnän nykytilasta, josta pystyttiin nostamaan esille useampia kehityskohtia. Työtä voidaan tulevaisuudessa käyttää perustana sisäiseen viestintään liittyville jatkotutkimuksille toimialalla Y.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli organisaation sisäinen viestintä eli työyhteisöviestintä. Lähdeaineistona teoreettisessa viitekehyksessä käytettiin viestintään, erityisesti organisaatioiden sisäiseen viestintään liittyvää kirjallisuutta sekä muutamia verkkoaineistoja. Viitekehyksessä tuotiin esille sisäisen viestinnän eri ulottuvuudet, joiden pohjalta työtä oli selkeää lähteä rajaamaan eri osa-alueisiin. Sisäisen viestinnän neljäksi osa-alueeksi rajautuivat esimiesviestintä, horisontaalinen keskinäisviestintä, viestintäjärjestelmät ja -kanavat sekä toimivan viestintäprosessin käsite.
Työn selvitysosiossa toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen puolistrukturoitu kysely, jonka perusjoukkona oli koko toimialalla Y työskentelevä henkilöstö. Kysely sisälsi kolme sisäisen viestinnän ulottuvuuksien mukaan jaettua osiota: viestintäjärjestelmät, esimiesviestintä ja horisontaalinen keskinäisviestintä. Kyselyn vastausprosentti oli hyvä, mikä lisäsi kyselystä saatujen tulosten luotettavuutta. Kyselyn vastausten perusteella toimiala Y:n sisäisestä viestinnästä pystyttiin nimeämään tiettyjä kehityskohteita, joista päällimmäiseksi nousivat viestintäjärjestelmiin liittyvä osaamisen puute ja epäyhtenäiset toimintatavat, sekä toimihenkilöiden palautteen tarpeen täyttymättömyys. Positiivisia tuloksia saatiin muun muassa horisontaaliseen keskinäisviestintään keskittyneillä kysymyksillä.
Tämä opinnäytetyö antoi yritys X:lle kuvaa toimiala Y:n sisäisen viestinnän nykytilasta ja nosti esille selkeitä kehityskohtia. Opinnäytetyö tarjosi lyhyesti myös alustavia kehitysehdotuksia kyseisiin kehityskohteisiin. Opinnäytetyön tavoite voitiin katsoa saavutetuksi, sillä kyselyn tulosten pohjalta saatiin kuva toimiala Y:n sisäisen viestinnän nykytilasta, josta pystyttiin nostamaan esille useampia kehityskohtia. Työtä voidaan tulevaisuudessa käyttää perustana sisäiseen viestintään liittyville jatkotutkimuksille toimialalla Y.