Hahmomallinnus VR-simulaattoriin : TCCC-VR projekti
Pohjonen, Touko (2020)
Pohjonen, Touko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005098107
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyönä ja osana toimeksiantajan, Zaibatsu Interactive Oy:n kehittämää TCCC-VR projektia. Toimeksiannon lähtökohtana oli puolustusvoimille suunnattu virtuaalitodellisuuskoulutussimulaattori, jossa käyttäjä oppii asettamaan oikeaoppisesti C-A-T kiristyssiteen haavoittuneen henkilön raajaan.
Tavoiteltu suunta projektille oli visuaalisesti realistisempi sekä kokonaisvaltaisesti laajempi virtuaalinen koulutus-skenaario, jossa käyttäjä pystyisi sisäistämään olennaiset toimenpiteet taisteluolosuhteissa ja mahdollisimman moni säilyy hengissä. Mahdollisia simulaattorin toiminnallisuuksia on monia, ja tästä syystä syntyi tarve monikäyttöiselle hahmomallille ja sen eri variaatioille. Työ kattaa 3 eri hahmomallia, niiden vaatteet ja varusteet, sekä pelivalmiin toteutuksen. Hahmojen on tarkoitus tuoda simulaattoriin lisää sisältöä ja toiminnallisuuksia. Opinnäytetyön luku 3 toimii myös oppaana, kuinka toteutetaan hahmomalli animointeineen pelivalmiiksi assetiksi
Tavoiteltu suunta projektille oli visuaalisesti realistisempi sekä kokonaisvaltaisesti laajempi virtuaalinen koulutus-skenaario, jossa käyttäjä pystyisi sisäistämään olennaiset toimenpiteet taisteluolosuhteissa ja mahdollisimman moni säilyy hengissä. Mahdollisia simulaattorin toiminnallisuuksia on monia, ja tästä syystä syntyi tarve monikäyttöiselle hahmomallille ja sen eri variaatioille. Työ kattaa 3 eri hahmomallia, niiden vaatteet ja varusteet, sekä pelivalmiin toteutuksen. Hahmojen on tarkoitus tuoda simulaattoriin lisää sisältöä ja toiminnallisuuksia. Opinnäytetyön luku 3 toimii myös oppaana, kuinka toteutetaan hahmomalli animointeineen pelivalmiiksi assetiksi