Työnantajamielikuvatutkimus tekniikan alan opiskelijoille
Maijala, Jari; Ruottinen, Aleksi (2020)
Maijala, Jari
Ruottinen, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005087991
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia tekniikan alan opiskelijoiden kiinnostuksen kohteita ja toiveita tulevan työnantajan osalta. Käytännössä selvitimme opiskelijoiden ihanteellista työnantajamielikuvaa ja tutkimme, mitkä tekijät ovat ensisijaisia kiinnostuksen luomisessa ja mitkä asiat vaikuttavat työn hakemiseen. Saamamme informaation pohjalta oli tarkoitus antaa Yritys X:lle tärkeää informaatiota kohderyhmän työnhakuun vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustulokset antavat vahvistuksen, jos yrityksen nykyiset toimet rekrytoinnin ja tavoitettavuuden osalta ovat oikeita ja mikäli näin ei ole, antaa tutkimus heille oikeita kehitysideoita tulevaisuudelle, jotta houkuttelutoimet voidaan kohdentaa oikein.
Teoriassa keskityimme työnantajamielikuvaan vaikuttaviin kehityskohteisiin ja olemme suunnanneet aihetta toimeksiantajan näkökulmasta oleellisiin tekijöihin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olivat sekä laadullisen että määrällisen menetelmän osiot. Tulkitsemme kuitenkin työn kokonaistutkimuksen kallistuvan enemmän laadullisen menetelmän puolelle. Opinnäytetyön aiheina olivat työnantajamielikuva ja kolmiyhteys maineen, brändin ja imagon välillä. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella ja teemahaastattelun muodossa. Kyselylomake sisälsi kuusi kysymystä, joista yksi oli avoin kysymys ja loput vastausvaihtoehdoilla. Teemahaastattelu toteutettiin neljän hengen ryhmälle.
Tutkimus tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun tekniikan alan opiskelijoille, koska tekniikan alan opiskelijat ovat pääkohderyhmää yrityksen tulevaisuuden osaajien kannalta. Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsiteltiin vuoden 2019 Insinööriliiton tutkimusta, jonka mukaan useilla tekniikan aloilla kärsitään työvoimapulasta. LinkedInin 2017 ja Duunitorin 2019 tekemät rekrytointitutkimukset puolestaan osoittivat perinteisten arvojen muutosta hakijan näkökulmasta. Työnantajamielikuvan nousu ratkaisevaksi tekijäksi hakijan kiinnostuksen luomisessa vahvistui näiden kautta työmme keskeiseksi aiheeksi. Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että suurimmat vaikutustekijät opiskelijan kiinnostavuuden kasvattamiseen ovat yrityksen omien verkkosivujen selkeys, sisältö ja helppokäyttöisyys. Toinen erittäin vaikuttava tekijä on erilaiset kanssakäymistilanteet. Viitekehyksessä tutustuttiin yrityksen työnantajamielikuvaan positiivisesti vaikuttavilla tekijöillä avaamalla maineen, brändin ja imagon vaikutusta ja niiden hyödyntämiskeinoja houkuttelevuuden kasvattamisessa. Lähteinä työssä käytettiin kirjallisuutta, Internet-artikkeleita, podcastia ja tutkimustuloksia.
Teoriassa keskityimme työnantajamielikuvaan vaikuttaviin kehityskohteisiin ja olemme suunnanneet aihetta toimeksiantajan näkökulmasta oleellisiin tekijöihin. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olivat sekä laadullisen että määrällisen menetelmän osiot. Tulkitsemme kuitenkin työn kokonaistutkimuksen kallistuvan enemmän laadullisen menetelmän puolelle. Opinnäytetyön aiheina olivat työnantajamielikuva ja kolmiyhteys maineen, brändin ja imagon välillä. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella ja teemahaastattelun muodossa. Kyselylomake sisälsi kuusi kysymystä, joista yksi oli avoin kysymys ja loput vastausvaihtoehdoilla. Teemahaastattelu toteutettiin neljän hengen ryhmälle.
Tutkimus tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun tekniikan alan opiskelijoille, koska tekniikan alan opiskelijat ovat pääkohderyhmää yrityksen tulevaisuuden osaajien kannalta. Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsiteltiin vuoden 2019 Insinööriliiton tutkimusta, jonka mukaan useilla tekniikan aloilla kärsitään työvoimapulasta. LinkedInin 2017 ja Duunitorin 2019 tekemät rekrytointitutkimukset puolestaan osoittivat perinteisten arvojen muutosta hakijan näkökulmasta. Työnantajamielikuvan nousu ratkaisevaksi tekijäksi hakijan kiinnostuksen luomisessa vahvistui näiden kautta työmme keskeiseksi aiheeksi. Tutkimustuloksista oli havaittavissa, että suurimmat vaikutustekijät opiskelijan kiinnostavuuden kasvattamiseen ovat yrityksen omien verkkosivujen selkeys, sisältö ja helppokäyttöisyys. Toinen erittäin vaikuttava tekijä on erilaiset kanssakäymistilanteet. Viitekehyksessä tutustuttiin yrityksen työnantajamielikuvaan positiivisesti vaikuttavilla tekijöillä avaamalla maineen, brändin ja imagon vaikutusta ja niiden hyödyntämiskeinoja houkuttelevuuden kasvattamisessa. Lähteinä työssä käytettiin kirjallisuutta, Internet-artikkeleita, podcastia ja tutkimustuloksia.