Moottorintestauspenkin suunnittelu ja rakennus
Korhonen, Janne (2020)
Korhonen, Janne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088021
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja valmistettiin Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratoriolle uusi moottorintestauspenkki. Työn aikana rakennettiin Hyundain suorasuihkutteisesta ahdetusta bensiinimoottorista opetuskäyttöön uusi moottorintestauspenkki. Työssä keskityttiin moottorikehikon rakentamiseen ja moottorin ympärille tarvittavien komponenttien asennuksien tekemiseen. Moottorintestauspenkin rakennuksessa huomioitiin myös käyttöturvallisuus, jotta moottorintestauspenkkiä olisi turvallista käyttää.
Työn tilaajan kanssa sovittiin opinnäytetyön rajauksista, sillä työstä olisi tullut muuten hyvin laaja yhden henkilön toteutettavaksi. Johtosarjan muutostyöt ja moottorinohjaukseen liittyvät asennukset jäävät vielä tehtäväksi tulevaisuudessa esimerkiksi uuden opinnäytetyön aiheena.
Työn tilaajan kanssa suunnitellut asiat saatiin toteutettua toivotulla tavalla. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kompaktinkokoinen moottorintestauspenkki, josta tuli huomattavasti pienempi kuin vanhasta moottorintestauspenkistä, mikä oli tavoitteenakin. Uuteen moottorintestauspenkkiin rakennettiin erilliset mittauspisteet, jotta vanhassa moottorintestauspenkissä ilmenneet sähköiset toimintahäiriöt eivät toistuisi uudessa moottorintestauspenkissä. Toistuvat sähköiset mittaukset johtojen juurista ovat vahingoittaneet johtoja vanhassa testauspenkissä, koska siinä ei ole ollut käytännöllisiä mittauspisteitä.
Uuteen testauspenkkiin suunniteltiin myös valmiudet MoTeCin säädettävälle moottorinohjainlaitteelle M142, jollaista ei ollut vanhassa testauspenkissä ollenkaan. Vaikka testauspenkkiä ei vielä päässyt testaamaan käytännössä, sen toiminnalliset ratkaisut vaikuttivat käytännöllisiltä.
Moottorintestauspenkki jää Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratorion käyttöön, ja valmista moottorintestauspenkkiä tullaan käyttämään opetustilanteissa. Opiskelijat voivat tutkia moottorin toimintaa, määrittää moottorin mekaanisia ja sähköisiä ominaisuuksia sekä tutustua säädettävään moottorinohjaukseen testauspenkin avulla.
Työn tilaajan kanssa sovittiin opinnäytetyön rajauksista, sillä työstä olisi tullut muuten hyvin laaja yhden henkilön toteutettavaksi. Johtosarjan muutostyöt ja moottorinohjaukseen liittyvät asennukset jäävät vielä tehtäväksi tulevaisuudessa esimerkiksi uuden opinnäytetyön aiheena.
Työn tilaajan kanssa suunnitellut asiat saatiin toteutettua toivotulla tavalla. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kompaktinkokoinen moottorintestauspenkki, josta tuli huomattavasti pienempi kuin vanhasta moottorintestauspenkistä, mikä oli tavoitteenakin. Uuteen moottorintestauspenkkiin rakennettiin erilliset mittauspisteet, jotta vanhassa moottorintestauspenkissä ilmenneet sähköiset toimintahäiriöt eivät toistuisi uudessa moottorintestauspenkissä. Toistuvat sähköiset mittaukset johtojen juurista ovat vahingoittaneet johtoja vanhassa testauspenkissä, koska siinä ei ole ollut käytännöllisiä mittauspisteitä.
Uuteen testauspenkkiin suunniteltiin myös valmiudet MoTeCin säädettävälle moottorinohjainlaitteelle M142, jollaista ei ollut vanhassa testauspenkissä ollenkaan. Vaikka testauspenkkiä ei vielä päässyt testaamaan käytännössä, sen toiminnalliset ratkaisut vaikuttivat käytännöllisiltä.
Moottorintestauspenkki jää Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratorion käyttöön, ja valmista moottorintestauspenkkiä tullaan käyttämään opetustilanteissa. Opiskelijat voivat tutkia moottorin toimintaa, määrittää moottorin mekaanisia ja sähköisiä ominaisuuksia sekä tutustua säädettävään moottorinohjaukseen testauspenkin avulla.