Lisämyynnin tärkeys yrityksen toiminnalle
Sorvari, Aleksi (2019)
Sorvari, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, mitä lisämyynti on ja miten tällä voitaisiin vaikuttaa liiketoimintaan ja kannattavuuteen. Selvityksen tekemisessä hyödynnettiin yrityksen myyntiraportteja. Opinnäytetyössä selvitettiin yrityksen toimintaympäristöä ja yrityksen kannattavuuden parantamista lisämyynnin kasvattamisen kautta. Vaikka lisämyyntiä on kaikkialla, missä kauppaa tehdään, selvitettiin tässä opinnäytetyössä vain kuluttajiin kohdistuvaa lisämyyntiä. Tutkimusongelmana oli kolme kohtaa: minkälainen merkitys lisämyynnillä on kuluttajille kohdistuvassa myyntityössä, kuinka paljon lisämyynnillä voidaan vaikuttaa myyntikatteeseen ja millaiset mahdollisuudet myyjällä on lisämyynnin kasvattamiseen?
Opinnäytetyössä käytettiin tilastollista tutkimusmenetelmää. Kirjallinen lähdeaineisto käsitteli yrityksien myyntiä ja markkinointia erityisesti kannattavuuden osalta. Tilastolliset aineistot saatiin yrityksen sisäisistä myyntiluvuista. Selvityksessä verrattiin lisämyynnin teoriaa ja yrityksen toimintaa ja selvitettiin, mitä mahdollisuuksia yrityksellä on kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyössä selvisi, että mahdollisuudet lisätarvikkeiden myynnin kasvattamiseen ovat suuret ja tarvikkeiden myynnin lisääntymisen myötä myös yrityksen kannattavuus paranee huomattavasti. Olennaiseksi osaksi lisämyyntiä osoittautui asiakkaille tarjoaminen ja esillepano.
Opinnäytetyössä selvisi, että lisätarvikkeiden lisämyyntiin kannattaisi keskittyä ja erityisesti yrityksen johdon ja markkinoinnin tulisi kiinnittää siihen enemmän huomiota. Tuotteiden esillepano ja saatavuus pitäisi olla yrityksellä kunnossa niin verkkokaupassa kuin myös myymälässä, jotta lisätarvikemyynnistä tehtäisiin mahdollisimman kannattava.
Opinnäytetyössä käytettiin tilastollista tutkimusmenetelmää. Kirjallinen lähdeaineisto käsitteli yrityksien myyntiä ja markkinointia erityisesti kannattavuuden osalta. Tilastolliset aineistot saatiin yrityksen sisäisistä myyntiluvuista. Selvityksessä verrattiin lisämyynnin teoriaa ja yrityksen toimintaa ja selvitettiin, mitä mahdollisuuksia yrityksellä on kehittää toimintaansa.
Opinnäytetyössä selvisi, että mahdollisuudet lisätarvikkeiden myynnin kasvattamiseen ovat suuret ja tarvikkeiden myynnin lisääntymisen myötä myös yrityksen kannattavuus paranee huomattavasti. Olennaiseksi osaksi lisämyyntiä osoittautui asiakkaille tarjoaminen ja esillepano.
Opinnäytetyössä selvisi, että lisätarvikkeiden lisämyyntiin kannattaisi keskittyä ja erityisesti yrityksen johdon ja markkinoinnin tulisi kiinnittää siihen enemmän huomiota. Tuotteiden esillepano ja saatavuus pitäisi olla yrityksellä kunnossa niin verkkokaupassa kuin myös myymälässä, jotta lisätarvikemyynnistä tehtäisiin mahdollisimman kannattava.