VR konseptitaiteilijan työkaluna : Uusien työnkulkujen hyödyt
Varila, Johnny (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088055
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on VR-työkalujen käyttö konseptitaiteessa keskittyen tilallisten konseptien suunnitteluun ja luomiseen. Aihe valikoitui kirjoittajan oman mielenkiinnon ja harrastuneisuuden pohjalta. Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä lukijalle konseptitaidetta, virtuaalitodellisuutta ja laitteistoja ja ohjelmia, joilla konseptien luominen VR:ssä on mahdollista, sekä valottaa näiden työkalujen mahdollisia käyttötapoja esimerkkien kautta.
Ensimmäiseksi opinnäytetyössä esitellään, mitä konseptitaide on, millaisia työtehtäviä konseptitaiteilijoille annetaan ja mitkä asiat ovat tärkeitä työtehtävien vaatimusten täyttämiseksi. Seuraavaksi esitellään konseptitaiteilijoille soveltuvia VR-laitteistoja, niiden toimintaa ja käyttövaatimuksia. Tämän jälkeen käydään läpi VR-ympäristössä työskentelyä keskittyen kolmeen eri ohjelmistoon, joita kirjoittaja on kokeillut itse ja joita kirjoittajan seuraamat konseptitaiteilijat myös käyttävät. Näiden ohjelmistojen käyttölogiikoita ja käytettävissä olevia työkaluja käydään läpi seuraavaksi. Myös työskentelytapoja konseptien luomiseksi esitellään ja argumentoidaan näiden työnkulkujen etuja konseptitaiteilijoille. Lopuksi listataan tämänhetkisiä VR-työskentelyyn liittyviä heikkouksia, esitetään kirjoittajan ajatuksia tulevaisuuden mahdollisuuksista ja arvioidaan opinnäytetyötä kirjoittajan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä esitellyt ohjelmistot ja työnkulut eivät ole vielä kovinkaan vanhoja. Opinnäytetyö pohjaa suurimmaksi osaksi nettiartikkeleihin, konseptitaiteilijoiden haastatteluihin ja podcasteihin sekä kirjoittajan omiin kokeiluihin.
Työssä käy ilmi, että VR:ssä konseptoimisen suurimpia hyötyjä ovat työkalujen intuitiivisuus, nopea kolmiulotteinen luonnostelu ja syvyyden kokeminen virtuaalisessa tilassa. Se mahdollistaa uudenlaisia työtapoja ja voi nopeuttaa konseptoimisprosessia.
Ensimmäiseksi opinnäytetyössä esitellään, mitä konseptitaide on, millaisia työtehtäviä konseptitaiteilijoille annetaan ja mitkä asiat ovat tärkeitä työtehtävien vaatimusten täyttämiseksi. Seuraavaksi esitellään konseptitaiteilijoille soveltuvia VR-laitteistoja, niiden toimintaa ja käyttövaatimuksia. Tämän jälkeen käydään läpi VR-ympäristössä työskentelyä keskittyen kolmeen eri ohjelmistoon, joita kirjoittaja on kokeillut itse ja joita kirjoittajan seuraamat konseptitaiteilijat myös käyttävät. Näiden ohjelmistojen käyttölogiikoita ja käytettävissä olevia työkaluja käydään läpi seuraavaksi. Myös työskentelytapoja konseptien luomiseksi esitellään ja argumentoidaan näiden työnkulkujen etuja konseptitaiteilijoille. Lopuksi listataan tämänhetkisiä VR-työskentelyyn liittyviä heikkouksia, esitetään kirjoittajan ajatuksia tulevaisuuden mahdollisuuksista ja arvioidaan opinnäytetyötä kirjoittajan näkökulmasta.
Opinnäytetyössä esitellyt ohjelmistot ja työnkulut eivät ole vielä kovinkaan vanhoja. Opinnäytetyö pohjaa suurimmaksi osaksi nettiartikkeleihin, konseptitaiteilijoiden haastatteluihin ja podcasteihin sekä kirjoittajan omiin kokeiluihin.
Työssä käy ilmi, että VR:ssä konseptoimisen suurimpia hyötyjä ovat työkalujen intuitiivisuus, nopea kolmiulotteinen luonnostelu ja syvyyden kokeminen virtuaalisessa tilassa. Se mahdollistaa uudenlaisia työtapoja ja voi nopeuttaa konseptoimisprosessia.