Katsaus yksityisen vaihtoautoliikkeen nykytilaan
Pahlstén, Tessa (2020)
Pahlstén, Tessa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005088041
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena on selvittää pienen vaihtoautoliikkeen tilannetta ja haasteita autoalan murroksessa. Työn tilaajana toimi yksityinen pieni autoliike, joka on toiminut alalla jo yli kymmenen vuoden ajan. Työssä tarkastellaan Suomen vaihtoautokaupan nykytilannetta yleisesti sekä konkreettisemmin työn tilaajana toimineen yrityksen näkökulmasta.
Työssä tutustuttiin pienen vaihtoautoliikkeen toimintamalliin. Työssä kuvataan yrityksen myyntiprosessi kokonaisuudessaan ja erityisesti huomiota kiinnitetään reklamaatioihin, niiden kasvaneeseen määrään ja niiden käsittelyyn. Tietoisuus kuluttajansuojalain virhevastuusta on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää, jotta osataan toimia oikein niin myyjäliikkeen kuin asiakkaankin kannalta reklamaatiotilanteissa. Tarkemmin pienen vaihtoautoliikkeen haasteita tarkastellaan osiossa, jossa nostetaan esiin suurimmat haasteet tänä päivänä. Reklamaatioiden lisäksi näihin kuuluu autojen hankinta kannattavaan hintaan, markkinoille tulvineet vaihtoehdot auton omistamiselle sekä erottuminen joukosta.
Työn lopputuloksena saatiin kattava selvitystyö yrityksen nykytilanteesta. Työn perusteella voitiin todeta, että yrityksen omistajan laatiman linjauksen mukaan kannattaa pitäytyä edullisemman hintaluokan autoissa. Tätä linjausta tukevat työssä taustatietona käytetyt yrityksen tulos-ja katelaskelmat. On myös odotettavissa, että kevään 2020 COVID-19-epidemian aiheuttama talouden notkahdus tulee vaikuttamaan edullisempien autojen kysyntään positiivisesti.
Työssä tutustuttiin pienen vaihtoautoliikkeen toimintamalliin. Työssä kuvataan yrityksen myyntiprosessi kokonaisuudessaan ja erityisesti huomiota kiinnitetään reklamaatioihin, niiden kasvaneeseen määrään ja niiden käsittelyyn. Tietoisuus kuluttajansuojalain virhevastuusta on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää, jotta osataan toimia oikein niin myyjäliikkeen kuin asiakkaankin kannalta reklamaatiotilanteissa. Tarkemmin pienen vaihtoautoliikkeen haasteita tarkastellaan osiossa, jossa nostetaan esiin suurimmat haasteet tänä päivänä. Reklamaatioiden lisäksi näihin kuuluu autojen hankinta kannattavaan hintaan, markkinoille tulvineet vaihtoehdot auton omistamiselle sekä erottuminen joukosta.
Työn lopputuloksena saatiin kattava selvitystyö yrityksen nykytilanteesta. Työn perusteella voitiin todeta, että yrityksen omistajan laatiman linjauksen mukaan kannattaa pitäytyä edullisemman hintaluokan autoissa. Tätä linjausta tukevat työssä taustatietona käytetyt yrityksen tulos-ja katelaskelmat. On myös odotettavissa, että kevään 2020 COVID-19-epidemian aiheuttama talouden notkahdus tulee vaikuttamaan edullisempien autojen kysyntään positiivisesti.