VERSIOITA TARJOOMON SÄHKÖISESTÄ PALVELU-ALUSTASTA JA ANSAINTA-MALLISTA
Epelä, Matias (2020)
Epelä, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118349
Tiivistelmä
Väestön ikärakenne on muuttunut viime vuosina paljon. Ikääntyminen ja ikäihmisten määrän kasvaminen on tuonut esiin uudenlaisia tarpeita. Tällainen väestön kehityssuunta on saanut aikaan sen, että julkinen sektori on uudenlaisen haasteen edessä. Julkisia palveluita sekä niille osoitettua rahoitusta vähennetään koko ajan, joka on johtanut siihen, että palveluiden kysyntä ja tarjonta eivät enää kohtaa. Yksityisen sektorin palveluntuottajat ovat alkaneet kehittämään tarjoomaansa entistä enemmän ikäystävälliseksi, sillä kuluttajien signaalina on ollut, että julkinen sektori ei pysty tarjoamaan sille asetettujen laadullisten vaateiden osalta kuluttajien kaipaamia palveluita riittävän kustannustehokkaasti.
Tämä opinnäytetyö käsittelee aihetta sähköisen palvelualustan näkökulmasta. Ajatuksena on, että tulevaisuudessa sähköisen palvelualustan kautta voitaisiin tilata ikäihmisille palveluita keskitetysti turvallisilta ja laadukkailta palveluntuottajilta. Opinnäytetyön sisältö oli osana Tarjoomo-hanketta, jonka tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoinen käyttäjäystävällinen tapa tilata palveluita ikäihmisten tarpeisiin, jotta he voisivat asua mahdollisimman pitkään omassa kodissa. Selvitys tehtiin palvelumuotoilun yhteiskehittämisen keinoin. Sähköisen palvelualustan osalta keskeisinä kehityskohteina oli selvittää pajatyöskentelyn kautta sähköisen palvelualustan toiminnallisuudet sisältöineen, ansaintamallin sekä erilaisten alustaversiovaihtoehtojen hahmottaminen yhteiskehittämisen työn tuloksista.
Opinnäytetyö oli osana hankkeistettua esiselvitystyötä (kehityshanke), jonka sisältö tarjoaa toimintamalleja ja työkaluja varsinaiselle Tarjoomo-toteutushankkeelle. Se jatkaa Tarjoomo-hankkeen esiselvitystyön tulosten käsittelyä ja toimeenpanoa asteittain vuoden 2020 aikana. Lopullisena tavoitteena voidaan pitää uudenlaisen toimintamallin syntymistä, jonka myötä Tarjoomon eri sidosryhmien yhteistyö ja innovointi tehostuu. Tämän tulisi mahdollistaa uudenlaisten palveluiden syntymistä sekä uuden toimintamallin käyttöönotto sellaisella mallilla, jota voidaan toteut-taa tulevaisuudessa koko Suomen alueella.
Tämä opinnäytetyö käsittelee aihetta sähköisen palvelualustan näkökulmasta. Ajatuksena on, että tulevaisuudessa sähköisen palvelualustan kautta voitaisiin tilata ikäihmisille palveluita keskitetysti turvallisilta ja laadukkailta palveluntuottajilta. Opinnäytetyön sisältö oli osana Tarjoomo-hanketta, jonka tavoitteena oli selvittää vaihtoehtoinen käyttäjäystävällinen tapa tilata palveluita ikäihmisten tarpeisiin, jotta he voisivat asua mahdollisimman pitkään omassa kodissa. Selvitys tehtiin palvelumuotoilun yhteiskehittämisen keinoin. Sähköisen palvelualustan osalta keskeisinä kehityskohteina oli selvittää pajatyöskentelyn kautta sähköisen palvelualustan toiminnallisuudet sisältöineen, ansaintamallin sekä erilaisten alustaversiovaihtoehtojen hahmottaminen yhteiskehittämisen työn tuloksista.
Opinnäytetyö oli osana hankkeistettua esiselvitystyötä (kehityshanke), jonka sisältö tarjoaa toimintamalleja ja työkaluja varsinaiselle Tarjoomo-toteutushankkeelle. Se jatkaa Tarjoomo-hankkeen esiselvitystyön tulosten käsittelyä ja toimeenpanoa asteittain vuoden 2020 aikana. Lopullisena tavoitteena voidaan pitää uudenlaisen toimintamallin syntymistä, jonka myötä Tarjoomon eri sidosryhmien yhteistyö ja innovointi tehostuu. Tämän tulisi mahdollistaa uudenlaisten palveluiden syntymistä sekä uuden toimintamallin käyttöönotto sellaisella mallilla, jota voidaan toteut-taa tulevaisuudessa koko Suomen alueella.