Opas 5.-6.-luokkalaisille seksuaalisesta häirinnästä
Mikander, Marita; Jänis, Janni (2020)
Mikander, Marita
Jänis, Janni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128527
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteuttiin kehittämistyönä, jonka tuotoksena valmistui opas seksuaalisesta häirinnästä 5.−6.-luokkalaisille, eli noin 10–12 vuotiaille. Tilaajana oli kuopiolainen Pirtin alakoulu. Koulun toiveena oli saada ajankohtainen ja tietoisuutta lisäävä opas seksuaalisesta häirinnästä ennaltaehkäisevään luokkatyöhön.
Seksuaalisuus on luonnollinen tarve, joka alkaa kehittyä jo lapsuudessa. Sen kehittyminen jatkuu vaiheittain koko elämän ajan. Varhaisnuoruudessa seksuaalisuuteen liittyvät asiat tulevat voimakkaasti esille, (MLL 2019e.) Seksuaalinen häirintä tarkoittaa fyysistä, sanallista tai sanatonta seksuaalista käytöstä, joka ei ole toivottua. Seksuaalinen häirintä loukkaa henkilön henkistä ja fyysistä koskemattomuutta. Lisäksi se on ahdistava, uhkaava ja pelottava tilanne. (Tasa-arvovaltuutettu 2019.) Seksuaalinen häirintä on kiellettyä syrjintää, joka määrätään tasa-arvolaissa, (Tasa-arvovaltuutettu 2019; Granskog, Haanpää, Järvinen, Lahtinen, Laitinen ja Turunen-Zwinger 2018, 8). Lisäksi seksuaalinen häirintä voi täyttää kunnianloukkauksen ja seksuaalisen ahdistelun kriteerit, jotka ovat Suomen laissa rikoksia, (Granskog ym. 2018, 6, 9; Niemi ja Kainulainen 2018, 6; Laki seksuaalirikoksista 1998, § 5a).
Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa tilaajan toiveita ja tarpeita vastaava valmis opas seksuaalisesta häirinnästä, ennaltaehkäisystä, sekä avun saamisesta. Koulun opettajat saavat jakaa opasta 5.–6. luokkalaisille. Oppaan tarkoitus on lisätä tietoisuutta tärkeästä aiheesta.
Ammatillisena tavoitteena oli näyttöön perustuvan tiedon keräämisen lisäksi monitoimijainen yhteistyö tilaajan kanssa, sekä tietoa lisäävän oppaan luominen. Jatkokehitysmahdollisuuksia on tästä aiheesta useita, sillä aihe on kasvava ja ajankohtainen. Lisäksi esimerkiksi sosiaalisen median kovan kasvun myötä seksuaalisen häirinnän muotoja on tullut lisää. The thesis was a developmental work that resulted in a guide on sexual harassment for 5th-6th graders, ie around 10–12 years old. The customer was Pirtti Primary School in Kuopio. The school hoped to get an up-todate and awareness-raising guide from sexual harassment to preventive class work.
Sexuality is a natural need that begins to develop in childhood. It continues to develop gradually throughout life. In early adolescence, issues related to sexuality are strongly highlighted, (MLL 2019e.) Sexual harassment refers to unwanted sexual behavior, whether physical, verbal, or non-verbal. Sexual harassment violates a person's mental and physical integrity. In addition, it is a distressing, threatening and frightening situation. (Ombudsman for Gender Equality 2019.) Sexual harassment is prohibited discrimination, which is provided for in the Equality Act, (Ombudsman for Gender Equality 2019; Granskog, Haanpää, Järvinen, Lahtinen, Laitinen and Turunen-Zwinger 2018, 8). In addition, sexual harassment may fulfill the criteria of defamation and sexual harassment, which are crimes under Finnish law (Granskog et al. 2018, 6, 9; Niemi and Kainulainen 2018, 6; Laki seksuaalirikoksista 1993, § 5a).
The goal of the development work was to produce a ready-made guide on sexual harassment, prophylaxis, and getting help to meet the client's wishes and needs. Teachers in the school are allowed to share the guide from 5th to 6th. graders. The purpose of the guide is to raise awareness of an important topic.
In addition to gathering evidence-based information, the professional goal included multifunctional collaboration with the subscriber and the creation of a knowledge-enhancing guide. There are many opportunities for further development on this topic, as the topic is growing and timely. In addition, the rapid growth of social media, for example, has led to more forms of sexual harassment.
Seksuaalisuus on luonnollinen tarve, joka alkaa kehittyä jo lapsuudessa. Sen kehittyminen jatkuu vaiheittain koko elämän ajan. Varhaisnuoruudessa seksuaalisuuteen liittyvät asiat tulevat voimakkaasti esille, (MLL 2019e.) Seksuaalinen häirintä tarkoittaa fyysistä, sanallista tai sanatonta seksuaalista käytöstä, joka ei ole toivottua. Seksuaalinen häirintä loukkaa henkilön henkistä ja fyysistä koskemattomuutta. Lisäksi se on ahdistava, uhkaava ja pelottava tilanne. (Tasa-arvovaltuutettu 2019.) Seksuaalinen häirintä on kiellettyä syrjintää, joka määrätään tasa-arvolaissa, (Tasa-arvovaltuutettu 2019; Granskog, Haanpää, Järvinen, Lahtinen, Laitinen ja Turunen-Zwinger 2018, 8). Lisäksi seksuaalinen häirintä voi täyttää kunnianloukkauksen ja seksuaalisen ahdistelun kriteerit, jotka ovat Suomen laissa rikoksia, (Granskog ym. 2018, 6, 9; Niemi ja Kainulainen 2018, 6; Laki seksuaalirikoksista 1998, § 5a).
Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa tilaajan toiveita ja tarpeita vastaava valmis opas seksuaalisesta häirinnästä, ennaltaehkäisystä, sekä avun saamisesta. Koulun opettajat saavat jakaa opasta 5.–6. luokkalaisille. Oppaan tarkoitus on lisätä tietoisuutta tärkeästä aiheesta.
Ammatillisena tavoitteena oli näyttöön perustuvan tiedon keräämisen lisäksi monitoimijainen yhteistyö tilaajan kanssa, sekä tietoa lisäävän oppaan luominen. Jatkokehitysmahdollisuuksia on tästä aiheesta useita, sillä aihe on kasvava ja ajankohtainen. Lisäksi esimerkiksi sosiaalisen median kovan kasvun myötä seksuaalisen häirinnän muotoja on tullut lisää.
Sexuality is a natural need that begins to develop in childhood. It continues to develop gradually throughout life. In early adolescence, issues related to sexuality are strongly highlighted, (MLL 2019e.) Sexual harassment refers to unwanted sexual behavior, whether physical, verbal, or non-verbal. Sexual harassment violates a person's mental and physical integrity. In addition, it is a distressing, threatening and frightening situation. (Ombudsman for Gender Equality 2019.) Sexual harassment is prohibited discrimination, which is provided for in the Equality Act, (Ombudsman for Gender Equality 2019; Granskog, Haanpää, Järvinen, Lahtinen, Laitinen and Turunen-Zwinger 2018, 8). In addition, sexual harassment may fulfill the criteria of defamation and sexual harassment, which are crimes under Finnish law (Granskog et al. 2018, 6, 9; Niemi and Kainulainen 2018, 6; Laki seksuaalirikoksista 1993, § 5a).
The goal of the development work was to produce a ready-made guide on sexual harassment, prophylaxis, and getting help to meet the client's wishes and needs. Teachers in the school are allowed to share the guide from 5th to 6th. graders. The purpose of the guide is to raise awareness of an important topic.
In addition to gathering evidence-based information, the professional goal included multifunctional collaboration with the subscriber and the creation of a knowledge-enhancing guide. There are many opportunities for further development on this topic, as the topic is growing and timely. In addition, the rapid growth of social media, for example, has led to more forms of sexual harassment.