Kurssikävijöiden asiakasprofiilit markkinointiviestinnän tukena : Case: Zodiak – Uuden tanssin keskus
Vanhala, Hanna (2020)
Vanhala, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, keitä ovat Zodiak – Uuden tanssin keskuksen nykytanssikurssien kävijät ja selvityksen pohjalta kehittää kurssien markkinointiviestintää.
Tilaaja Zodiak – Uuden tanssin keskus on Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitseva, vuodesta 1997 toiminut nykytanssin ja nykykoreografian tuotantotalo ja Helsingin tanssin aluekeskus. Se tuottaa vuosittain kymmeniä nykytanssiesityksiä ja edistää nykytanssin kansainvälisyyttä, tunnettuutta ja saavutettavuutta. Zodiakilla on paljon yleisötyötä, kuten nykytanssikursseja, joihin tämä opinnäytetyö liittyy.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Aineistonhankintamenetelminä käytin kyselylomaketta ja aivoriihtä. Sähköisen kyselylomakkeen pohjalta loin kurssikävijöiden asiakasprofiilit. Asiakasprofiilit toimivat välineenä markkinointiviestinnän kehittämiselle, johon etsin vastausta aivoriihen avulla. Teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinointiviestintä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä kurssikävijöiden asiakasprofiilia sekä niiden pohjalta ideoidut kehitysehdotukset kurssien markkinointiin ja mainontaan.
Tilaaja Zodiak – Uuden tanssin keskus on Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitseva, vuodesta 1997 toiminut nykytanssin ja nykykoreografian tuotantotalo ja Helsingin tanssin aluekeskus. Se tuottaa vuosittain kymmeniä nykytanssiesityksiä ja edistää nykytanssin kansainvälisyyttä, tunnettuutta ja saavutettavuutta. Zodiakilla on paljon yleisötyötä, kuten nykytanssikursseja, joihin tämä opinnäytetyö liittyy.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus. Aineistonhankintamenetelminä käytin kyselylomaketta ja aivoriihtä. Sähköisen kyselylomakkeen pohjalta loin kurssikävijöiden asiakasprofiilit. Asiakasprofiilit toimivat välineenä markkinointiviestinnän kehittämiselle, johon etsin vastausta aivoriihen avulla. Teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinointiviestintä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä kurssikävijöiden asiakasprofiilia sekä niiden pohjalta ideoidut kehitysehdotukset kurssien markkinointiin ja mainontaan.