Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Työhyvinvoinnin kehittäminen : Case: Kylpylähotelli Summassaari
Peltoluoto, Maija-Leena (2020)
Peltoluoto, Maija-Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128572
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toimeksiantajan pyynnöstä selvittää Summassaaren työhyvinvoinnin tilaa ja työntekijöiden näkemyksiä työyhteisön työhyvinvoinnista. Tutkimuksen avulla yritettiin löytää vinkkejä Summassaaren työhyvinvoinnin kehittämiseen ja sitä kautta mahdollisesti sairauspoissaolojen pienentämiseen, työntekijöiden hyvinvointia sekä työnantajan kustannuksia ajatellen.
Kyseessä oli case-tutkimus, jossa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimukseen päätettiin tehdä työhyvinvointikysely. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-alustalla anonyymina kokonaiskyselynä koko henkilöstölle, pois lukien hotellin johtaja ja apulaisjohtaja. Kyselyn kysymykset luotiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jotta tutkimuksessa saatiin esille niitä asioita, joita toimeksiantaja toivoi.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 68 %, joka oli hyvä ja tuloksia voidaan sen perusteella pitää luotettavina. Tulokset eivät nostaneet esiin mitään suuria epäkohtia, vaan ne olivat keskiarvoltaan hyviä. Tuloksista pystyi kuitenkin analysoimaan hajontojen perusteella, että koko henkilöstö ei koe asioita samalla tavalla. Heikoimman keskiarvon (3,1) sai työhyvinvoinnin kehittämisen kysymykset. Tämä sai miettimään, että henkilöstö ei välttämättä ole perillä siitä, mitä työnantaja tekee heidän työhyvinvointinsa eteen ja mitä he itse voisivat sen hyväksi tehdä. Panostamalla jatkuvaan työhyvinvoinnin kehittämiseen voidaan saada hyviä tuloksia työssä viihtyvyyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, jotka edesauttavat työssä jaksamista.
Tutkimus sai hyvän vastaanoton toimeksiantajalta ja Summassaaren johto aikookin hyödyntää tutkimustuloksia ja kehittämisehdotuksia työhyvinvointityössään. Kaikki ehdotukset eivät suoraan tule käyttöön, vaan työnjohto poimii heille sopivia ehdotuksia ja muokkaa niistä omaan toimintaansa soveltuvia käytänteitä.
Kyseessä oli case-tutkimus, jossa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimukseen päätettiin tehdä työhyvinvointikysely. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-alustalla anonyymina kokonaiskyselynä koko henkilöstölle, pois lukien hotellin johtaja ja apulaisjohtaja. Kyselyn kysymykset luotiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jotta tutkimuksessa saatiin esille niitä asioita, joita toimeksiantaja toivoi.
Kyselyn vastausprosentiksi saatiin 68 %, joka oli hyvä ja tuloksia voidaan sen perusteella pitää luotettavina. Tulokset eivät nostaneet esiin mitään suuria epäkohtia, vaan ne olivat keskiarvoltaan hyviä. Tuloksista pystyi kuitenkin analysoimaan hajontojen perusteella, että koko henkilöstö ei koe asioita samalla tavalla. Heikoimman keskiarvon (3,1) sai työhyvinvoinnin kehittämisen kysymykset. Tämä sai miettimään, että henkilöstö ei välttämättä ole perillä siitä, mitä työnantaja tekee heidän työhyvinvointinsa eteen ja mitä he itse voisivat sen hyväksi tehdä. Panostamalla jatkuvaan työhyvinvoinnin kehittämiseen voidaan saada hyviä tuloksia työssä viihtyvyyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, jotka edesauttavat työssä jaksamista.
Tutkimus sai hyvän vastaanoton toimeksiantajalta ja Summassaaren johto aikookin hyödyntää tutkimustuloksia ja kehittämisehdotuksia työhyvinvointityössään. Kaikki ehdotukset eivät suoraan tule käyttöön, vaan työnjohto poimii heille sopivia ehdotuksia ja muokkaa niistä omaan toimintaansa soveltuvia käytänteitä.