PÄIHDEPALVELUN KEHITTÄMINEN : Kyselylomake Päihdepalvelusäätiön asiakkaille
Korhonen, Mira; Luttinen, Riina (2020)
Korhonen, Mira
Luttinen, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128609
Tiivistelmä
Päihdeongelmaisen laitos- ja avohoitopalveluja tarjotaan kunnissa sen mukaan, millaisia tarpeita kunnissa esiintyy. Pyrkimyksenä on ensisijaisesti järjestää apu avohuollossa ja kuntien välillä on eroja sen suhteen, millaisista palveluista päihdehoito rakentuu. Kuopiossa Päihdepalvelusäätiö tarjoaa useiden muiden tuki- ja hoitomuotojen lisäksi ennaltaehkäiseviä jaksoja. Jaksot ovat tarkoitettu retkahdusriskissä oleville. On tärkeää, että päihdeongelmainen voi haastavan tilanteen tullessa päästä turvalliseen ympäristöön ja sen turvin jopa välttää päihteiden käytön uudelleen alkamisen tai lisääntymisen. Jakson aikana asiakas saa ammattilaisen keskusteluapua, vertaistukea ja yhteisöhoitoa. Sairaanhoitajana tulee ymmärtää päihdekuntoutujan avun tarpeita ja tukimuotoja, päihdehoitotyönkenttää oman kuntansa alueella sekä päihdetyötä ohjaavat lait.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa asiakaskyselylomake, jolla olisi mahdollista tulevaisuudessa kartoittaa, mistä asiakkaat ovat ohjautuneet ennaltaehkäisevälle jaksolle sekä millainen hyöty ja merkitys ennaltaehkäisevillä jaksoilla on ollut asiakkaalle. Kehittämistyön tilaajana oli Päihdepalvelusäätiö.
Kehittämistyön tavoitteena on lisätä teoriatietoa psykososiaalista hoitomuodoista, lääkehoidon avusta sekä päihderiippuvuuksien syntymekanismeista. On tärkeä lisätä sairaanhoitajan ymmärrystä päihdeongelmasta sairautena, kuinka se syntyy ja kuinka sitä voidaan hoitaa. Tulevan asiakaskyselyn avulla asiakkaiden kokemuksia saadaan esille, näin tilaajan on mahdollista kehittää ja parantaa ennaltaehkäiseviä jaksoja. Kyselylomakkeen avulla voidaan selvittää saadun palvelun sisällön laatua ja asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan, oli tarkoitus toteuttaa määrällinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli suorittaa aineistonkeruu kyselylomakkeella. COVID-19-viruksen vuoksi opinnäytetyö muuttui kehittämistyöksi, jonka tuotoksena on kyselylomake.
Jatkokehittämisajatuksena nousee kyseisestä palvelusta laajemmin tiedottaminen tai palvelun markkinoiminen Kuopion sekä lähikuntien sosiaali- ja terveyspalveluille, jotta palveluun osattaisiin ohjata ja sitä tarvitsevat löytäisivät palvelun. Institutional and outpatient care services for people with substance abuse problems are provided in municipalities according to the needs of the municipalities. The aim is primarily to provide help in outpatient care and there are differences between municipalities in terms of the types of services in which substance abuse treatment is built on. In Kuopio, Päihdepalvelusäätiö offers preventative periods of treatment in addition to several other forms of sup-port and treatment.
Periods of treatment are meant for those who are at risk of relapsing. It is important that a person with a substance abuse problem can enter a safe environment when faced with a challenging situation and thereby even prevent the resumption or increase of substance use. During the treatment period the client gets conversational therapy from professionals, peer support, and community care. As a nurse, one must understand the needs and forms of support for a substance abuse rehabilitator, the field of substance abuse treatment in one’s own municipality, and the laws that govern work in substance abuse.
The purpose of the development work was to produce a customer questionnaire, which would make it possible in the future to map out from where customers have been directed to the preventative treatment period and what benefits and significance the preventative treatment periods have had for the customer. The client organisation of this development work was Päihdepalvelusäätiö.
The aim of the development work is to increase theoretical knowledge about psychosocial care forms, the help of medical/pharmacological treatment and the mechanisms of substance addiction. It is important to increase nurses´ understanding of substance abuse as a disease, how it arises, and how it can be treated. With the help of the up-coming customer survey, customer experiences will be presented, thus enabling the client organisation to develop and improve preventative treatment periods. The questionnaire can be used to find out the quality of the content of the service and customer satisfaction.
According to the original plan, a quantitative study was to be carried out with the aim of collecting data with a questionnaire. Due to the COVID-19 virus, the thesis turned into a development work, the output of which is a questionnaire.
The idea for further development is to provide more information about the service in question or to market the service to the social and health services of the city of Kuopio and the neighbouring municipalities, so that people can be directed to the service and those who need it can find the service.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa asiakaskyselylomake, jolla olisi mahdollista tulevaisuudessa kartoittaa, mistä asiakkaat ovat ohjautuneet ennaltaehkäisevälle jaksolle sekä millainen hyöty ja merkitys ennaltaehkäisevillä jaksoilla on ollut asiakkaalle. Kehittämistyön tilaajana oli Päihdepalvelusäätiö.
Kehittämistyön tavoitteena on lisätä teoriatietoa psykososiaalista hoitomuodoista, lääkehoidon avusta sekä päihderiippuvuuksien syntymekanismeista. On tärkeä lisätä sairaanhoitajan ymmärrystä päihdeongelmasta sairautena, kuinka se syntyy ja kuinka sitä voidaan hoitaa. Tulevan asiakaskyselyn avulla asiakkaiden kokemuksia saadaan esille, näin tilaajan on mahdollista kehittää ja parantaa ennaltaehkäiseviä jaksoja. Kyselylomakkeen avulla voidaan selvittää saadun palvelun sisällön laatua ja asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan, oli tarkoitus toteuttaa määrällinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli suorittaa aineistonkeruu kyselylomakkeella. COVID-19-viruksen vuoksi opinnäytetyö muuttui kehittämistyöksi, jonka tuotoksena on kyselylomake.
Jatkokehittämisajatuksena nousee kyseisestä palvelusta laajemmin tiedottaminen tai palvelun markkinoiminen Kuopion sekä lähikuntien sosiaali- ja terveyspalveluille, jotta palveluun osattaisiin ohjata ja sitä tarvitsevat löytäisivät palvelun.
Periods of treatment are meant for those who are at risk of relapsing. It is important that a person with a substance abuse problem can enter a safe environment when faced with a challenging situation and thereby even prevent the resumption or increase of substance use. During the treatment period the client gets conversational therapy from professionals, peer support, and community care. As a nurse, one must understand the needs and forms of support for a substance abuse rehabilitator, the field of substance abuse treatment in one’s own municipality, and the laws that govern work in substance abuse.
The purpose of the development work was to produce a customer questionnaire, which would make it possible in the future to map out from where customers have been directed to the preventative treatment period and what benefits and significance the preventative treatment periods have had for the customer. The client organisation of this development work was Päihdepalvelusäätiö.
The aim of the development work is to increase theoretical knowledge about psychosocial care forms, the help of medical/pharmacological treatment and the mechanisms of substance addiction. It is important to increase nurses´ understanding of substance abuse as a disease, how it arises, and how it can be treated. With the help of the up-coming customer survey, customer experiences will be presented, thus enabling the client organisation to develop and improve preventative treatment periods. The questionnaire can be used to find out the quality of the content of the service and customer satisfaction.
According to the original plan, a quantitative study was to be carried out with the aim of collecting data with a questionnaire. Due to the COVID-19 virus, the thesis turned into a development work, the output of which is a questionnaire.
The idea for further development is to provide more information about the service in question or to market the service to the social and health services of the city of Kuopio and the neighbouring municipalities, so that people can be directed to the service and those who need it can find the service.