Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Millainen on toimiva aikakauslehden kansikuva? Tapaustutkimus: Image-lehti

Lyytikäinen, Essi (2020)

Avaa tiedosto
Lyytikäinen_Essi.pdf (10.07Mt)
Lataukset: 


Lyytikäinen, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on aikakauslehden kansikuva ja se, mikä tekee kannesta toimivan. Aikakauslehtiä myydään kannen perusteella, joten huomiota herättävä kansi on yksi aikakauslehden tärkeimmistä myyntivalteista. Kansi on ensimmäinen asia, jonka lukija näkee lehdestä ja jonka perusteella hän tekee päätöksen sen ostamisesta. Kansi toimii lehden kasvoina ja kertoo, millaisesta lehdestä on kyse ja mitä se lukijalle tarjoaa.

Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia ominaisuuksia löytyy kansista, jotka parhaiten kiinnittävät lukijan huomion ja myyvät lehtiä. Kansikuvalla ajatellaan usein olevan suurin vaikutus, joten työssä keskitytään lähinnä kansikuviin. Otsikoita ja niiden merkitystä lehden myynnille ei kuitenkaan unohdeta.

Tapausesimerkkinä opinnäytetyössä toimii Image-lehti. Image on suomalainen vuonna 1985 perustettu aikakauslehti. Image valikoitui tutkimuskohteeksi, koska Image on tunnettu rohkeasta erilaisesta tyylistään ja visuaalisuus on alusta asti ollut vahvasti lehden keskiössä. Lehti noudattaa samaa linjaa myös kansikuvissaan, jonka takia se tarjoaa moniin muihin aikakauslehtiin verrattuna enemmän vaihtelua kansien sisällön osalta. Tämä mahdollisti esimerkiksi sen tutkimisen, onko merkitystä, käytetäänkö kannessa valokuvaa vai jotakin muuta kuvitusta.

Aineistona opinnäytetyössä toimivat Imagen vuosina 2017–2019 ilmestyneiden numeroiden kannet sekä irtonumeromyyntiluvut. Opinnäytetyötä varten suoritettiin myös kyselytutkimus, jossa Imagen kohderyhmään kuuluvia henkilöitä pyydettiin valitsemaan joukosta Imagen kansikuvia heidän mielestään parhaimpia ja huonoimpia. Teoreettisista lähteistä saatuja tietoja, kyselytutkimuksen tuloksia ja irtonumeromyyntilukuja vertailtiin tämän jälkeen keskenään, jotta saatiin selville, löytyykö hyvin pärjänneistä kansista yhdistäviä tekijöitä.

Tutkimuksen tuloksissa selvisi muun muassa, että yksinkertaisuus ja selkeys viehättivät kohderyhmää. Isot kuvat, yksinkertaiset värit ja otsikot, jotka oli mahdollista lukea yhdellä vilkaisulla, miellyttivät vastaajia. Mitä enemmän elementtejä kannessa oli, sitä vaikealukuisempina niitä pidettiin. Kannen sisältämillä aiheilla oli myös vaikutus ostopäätökseen. Työn myötä ymmärrys aikakauslehden kannen suunnittelun tärkeydestä syveni. Työ on varmasti avuksi kansien tai muiden visuaalisten kokonaisuuksien suunnittelusta kiinnostuneille tai niiden parissa työskenteleville.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste