Perehdytyssuunnitelma
Miettinen, Minttu (2020)
Miettinen, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128581
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin perehdytyssuunnitelma Automyymälä Helsinki Oy:lle. Perehdytyssuunnitelman oli tarkoitus tukea nopeasti kasvavan yrityksen kehitystä. Työn keskeisenä tavoitteena oli luoda perehdytyssuunnitelma, joka kasvattaa uuden työntekijän viihtyvyyttä yrityksessä, luo yhteishenkeä sekä omalta osaltaan auttaa yrityksen kilpailukykyä.
Koska perehdytyssuunnitelmasta haluttiin luoda mahdollisimman selkeä sekä kattava, oli perehdytystä tarkasteltava mahdollisimman monelta kannalta. Ensin oli selvitettävä, mihin perehdytyksellä pyritään ja kuinka tärkeää se on sekä yrityksen että yksilön kannalta. Tämän vuoksi työn tekemisessä käytettiin yleisiä sekä autoalan perehdyttämiseen liittyviä lähteitä sekä perehdyttämiseen liittyvää teoriaa mm. työhyvinvoinnin, työpaikkaviihtyvyyden ja turvallisuuden kannalta. Lisäksi selvitettiin yrityksen vastuuta perehdyttää uusi työntekijä, perehdytettävän vastuuta perehtyä sekä mahdollisia seurauksia, joita tulee perehdytyksen epäonnistuttua. Työ pohjautuu suurimmaksi osaksi laatustandardi ISO 9001:een, mutta työssä on lisäksi sovellettu perehdytystä koskevia lakeja sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Perehdytyksellä havaittiin olevan suuri vaikutus yrityksen toimintaan. Perehdytyksen epäonnistuttua on epätodennäköistä päästä tavoitteisiin, luoda kestävää yhteishenkeä työpaikalle tai saada työntekijä sitoutumaan yritykseen. Yksilön kannalta huono perehdytys pienentää motivaatiota; työntekijä ei tiedä, mitä häneltä vaaditaan eikä näin ollen koe onnistumisen tunteita. Pahimmassa tapauksessa huono perehdytys johtaa työntekijän irtisanoutumiseen. Henkilöstöresurssit ovat suurimmat onnistumisen avaimet yrityksen kannalta, ja rekrytointi sekä perehdyttäminen ovat kalliita prosesseja yritykselle. Hyvällä perehdytyksellä toivotetaan uusi työntekijä tervetulleeksi yritykseen sekä annetaan hänelle selkeät tavoitteet ja työkalut tavoitteisiin pääsemiseksi. Uusi työntekijä motivoituu kokiessaan onnistumisia sekä sopeutuu nopeammin uuteen työyhteisöön. Näin ollen uudesta työntekijästä tulee nopeammin tuottava yritykselle.
Työn tuloksena syntyi toimiva perehdytyssuunnitelma yrityksen käyttöön. Koska autoala kehittyy nopeaa vauhtia, on perehdytyssuunnitelmaakin kehitettävä jatkuvasti. Perehdytyssuunnitelman kehityksen tueksi luotiin arviointilomake, jonka uusi työntekijä täyttää perehdytysjakson lopuksi.
Koska perehdytyssuunnitelmasta haluttiin luoda mahdollisimman selkeä sekä kattava, oli perehdytystä tarkasteltava mahdollisimman monelta kannalta. Ensin oli selvitettävä, mihin perehdytyksellä pyritään ja kuinka tärkeää se on sekä yrityksen että yksilön kannalta. Tämän vuoksi työn tekemisessä käytettiin yleisiä sekä autoalan perehdyttämiseen liittyviä lähteitä sekä perehdyttämiseen liittyvää teoriaa mm. työhyvinvoinnin, työpaikkaviihtyvyyden ja turvallisuuden kannalta. Lisäksi selvitettiin yrityksen vastuuta perehdyttää uusi työntekijä, perehdytettävän vastuuta perehtyä sekä mahdollisia seurauksia, joita tulee perehdytyksen epäonnistuttua. Työ pohjautuu suurimmaksi osaksi laatustandardi ISO 9001:een, mutta työssä on lisäksi sovellettu perehdytystä koskevia lakeja sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Perehdytyksellä havaittiin olevan suuri vaikutus yrityksen toimintaan. Perehdytyksen epäonnistuttua on epätodennäköistä päästä tavoitteisiin, luoda kestävää yhteishenkeä työpaikalle tai saada työntekijä sitoutumaan yritykseen. Yksilön kannalta huono perehdytys pienentää motivaatiota; työntekijä ei tiedä, mitä häneltä vaaditaan eikä näin ollen koe onnistumisen tunteita. Pahimmassa tapauksessa huono perehdytys johtaa työntekijän irtisanoutumiseen. Henkilöstöresurssit ovat suurimmat onnistumisen avaimet yrityksen kannalta, ja rekrytointi sekä perehdyttäminen ovat kalliita prosesseja yritykselle. Hyvällä perehdytyksellä toivotetaan uusi työntekijä tervetulleeksi yritykseen sekä annetaan hänelle selkeät tavoitteet ja työkalut tavoitteisiin pääsemiseksi. Uusi työntekijä motivoituu kokiessaan onnistumisia sekä sopeutuu nopeammin uuteen työyhteisöön. Näin ollen uudesta työntekijästä tulee nopeammin tuottava yritykselle.
Työn tuloksena syntyi toimiva perehdytyssuunnitelma yrityksen käyttöön. Koska autoala kehittyy nopeaa vauhtia, on perehdytyssuunnitelmaakin kehitettävä jatkuvasti. Perehdytyssuunnitelman kehityksen tueksi luotiin arviointilomake, jonka uusi työntekijä täyttää perehdytysjakson lopuksi.