Television studiotuotantojen yleisöhankinta ja sitouttaminen
Timgren, Meri (2020)
Timgren, Meri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128615
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli tv-tuotantojen studioyleisöjen sitouttaminen sekä hankinta ja tilaajana tuotantoyhtiö Endemol Shine Finland. Työn tavoitteena oli selvittää, miten studioyleisön saisi palaamaan uudemman kerran, eli miten heitä voisi sitouttaa ja miten kiinnostuksen saisi pidettyä yllä. Päätutkimuskysymykseni on: Miten tv-tuotantojen studioyleisöä sitoutetaan?
Teoreettinen viitekehys pohjautui vapaaehtoisten sitouttamisen ja motivoinnin teorioihin. Studioyleisöön osallistuvat ovat vapaaehtoisia, jotka ovat tehneet valinnan viettää vapaa-aikaansa osallistumalla studioyleisöön. Yleisö on kuitenkin merkittävä osa studiossa kuvattavia tv-tuotantoja, joten yleisön osallistumisen jatkuvuus on olennaista myös tulevaisuudessa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin studioyleisöihin osallistuneille suunnattua kyselytutkimusta, vertaistutkimusta sekä tv-alan ammattilaisten haastatteluja. Haastatteluja purettiin benchmarkingin eli vertaistutkimuksen avulla, ja siitä selvisivät kolmen eri studiotuotannon yleisökoordinoinnin rakenteet.
Kerätty aineisto osoitti, että studioyleisöjen sitouttaminen vaatii ohjelman tuotantotaholta tietoisia toimenpiteitä jo ennen yleisöhankinnan alkamista. Tehokkaimmiksi keinoiksi onnistuneen yleisökokemuksen luomiseksi osoittautuivat hyvin suunniteltu viestintä, kattava informaatio ennen nauhoituksia ja niiden aikana sekä se, että niin esiintyjät kuin tuotantokin huomioivat yleisön studiossa.
Teoreettinen viitekehys pohjautui vapaaehtoisten sitouttamisen ja motivoinnin teorioihin. Studioyleisöön osallistuvat ovat vapaaehtoisia, jotka ovat tehneet valinnan viettää vapaa-aikaansa osallistumalla studioyleisöön. Yleisö on kuitenkin merkittävä osa studiossa kuvattavia tv-tuotantoja, joten yleisön osallistumisen jatkuvuus on olennaista myös tulevaisuudessa.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin studioyleisöihin osallistuneille suunnattua kyselytutkimusta, vertaistutkimusta sekä tv-alan ammattilaisten haastatteluja. Haastatteluja purettiin benchmarkingin eli vertaistutkimuksen avulla, ja siitä selvisivät kolmen eri studiotuotannon yleisökoordinoinnin rakenteet.
Kerätty aineisto osoitti, että studioyleisöjen sitouttaminen vaatii ohjelman tuotantotaholta tietoisia toimenpiteitä jo ennen yleisöhankinnan alkamista. Tehokkaimmiksi keinoiksi onnistuneen yleisökokemuksen luomiseksi osoittautuivat hyvin suunniteltu viestintä, kattava informaatio ennen nauhoituksia ja niiden aikana sekä se, että niin esiintyjät kuin tuotantokin huomioivat yleisön studiossa.