Vastuullisuus kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavana tekijänä: Case: Kämp Garden
Nyman, Tara (2020)
Nyman, Tara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus jonka tavoitteena oli selvittää kotimaisen muodin alustana toimivan Kämp Gardenin asiakkaiden kuluttajakäyttäytymistä, ja erityisesti vastuullisuuden merkitystä heidän kuluttajakäyttäytymistään ohjailevana tekijänä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa työn tilaajalle tietoa uuden kauppakeskuskonseptin viestinnän ja palveluiden kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli saada selville onko vastuullisuus asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttava tekijä, mitkä vastuullisuuden osa-alueet kiinnostavat kuluttajia eniten ja millaisia uusia palveluja tai tuotteita Kämp Gardenin asiakkaat toivoisivat löytävänsä ostoskeskuksesta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat vastuullisuus ja kuluttajakäyttäytyminen. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin Kämp Gardenin asiakkaille suunnattua kyselytutkimusta, Gardenissa toimivien yritysten verkkosivujen pohjalta tehtyä dokumenttianalyysia sekä työn tilaajalle ja Kämp Gardenissa työskentelevälle myymälähenkilökunnalle tehtyjä haastatteluja. Pohjalla vaikutti myös oma kokemukseni yrittäjänä Kämp Gardenissa.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi ehdotuksia ja huomioita Kämp Gardenin viestintää ja kauppakeskuskonseptin jatkokehittämistä varten. Työn perusteella selvisi, että Kämp Gardenin asiakkaat ovat halukkaita tekemään vastuullisempia valintoja, mutta kuitenkin käyttömukavuudesta tai esteettisyydestä tinkimättä. Kämp Gardenin kaltaiselle toimijalle vaikuttaa työn tulosten perusteella olevan tilaa muodin kentällä Suomessa.
Työ osoittaa, että Kämp Garden on monilta osin onnistunut konsepti, jonka kehittämistä kannattaa jatkaa valitulla tiellä. Tutkimusten tuloksien perusteella nousi esiin lukuisia ehdotuksia Gardenin palvelutarjoaman laajentamiseen – toisaalta kävi myös ilmi, että moni asiakkaiden toivoma palvelu on keskuksessa jo valmiiksi, ja niistä viestimistä olisi ehkä syytä tehostaa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat vastuullisuus ja kuluttajakäyttäytyminen. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin Kämp Gardenin asiakkaille suunnattua kyselytutkimusta, Gardenissa toimivien yritysten verkkosivujen pohjalta tehtyä dokumenttianalyysia sekä työn tilaajalle ja Kämp Gardenissa työskentelevälle myymälähenkilökunnalle tehtyjä haastatteluja. Pohjalla vaikutti myös oma kokemukseni yrittäjänä Kämp Gardenissa.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi ehdotuksia ja huomioita Kämp Gardenin viestintää ja kauppakeskuskonseptin jatkokehittämistä varten. Työn perusteella selvisi, että Kämp Gardenin asiakkaat ovat halukkaita tekemään vastuullisempia valintoja, mutta kuitenkin käyttömukavuudesta tai esteettisyydestä tinkimättä. Kämp Gardenin kaltaiselle toimijalle vaikuttaa työn tulosten perusteella olevan tilaa muodin kentällä Suomessa.
Työ osoittaa, että Kämp Garden on monilta osin onnistunut konsepti, jonka kehittämistä kannattaa jatkaa valitulla tiellä. Tutkimusten tuloksien perusteella nousi esiin lukuisia ehdotuksia Gardenin palvelutarjoaman laajentamiseen – toisaalta kävi myös ilmi, että moni asiakkaiden toivoma palvelu on keskuksessa jo valmiiksi, ja niistä viestimistä olisi ehkä syytä tehostaa.
