Korjaamon varaosatoimintojen TSM-auditointi
Pulli, Juho-Petteri (2020)
Pulli, Juho-Petteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella Toyota Itäkeskuksen korjaamon varaosatoimintoja Toyota Motor Europen asettamien Toyota System Management -vaatimusten pohjalta ja suorittaa tarvittavat toimenpiteet, jotta varaosatoiminnot saadaan vastaamaan näitä vaatimuksia. Yrityksen tavoitteena on läpäistä Toyota Auto Finlandin suorittamat TSM-auditoinnit varaosatoimintojen osalta.
Työ aloitetaan esittelemällä ja tarkastelemalla laajemmin yleisiä varastoinnin periaatteita erilaisten tekniikoiden, kuten Kaizenin, 4S:n ja Toyotan 7 kohdan varastointitekniikan pohjalta, sillä TSM-vaatimukset pohjautuvat suurilta osin näihin tekniikoihin.
Liikkeen varaosatoiminnot olivat yleisesti ottaen hyvällä pohjalla ja toimivia, mutta TSM-vaatimusten osalta löytyi joitakin puutteita esimerkiksi lattiamerkintöjen, työntekijöiden turvallisuuden ja tuotteiden sijaintien merkinnän osalta. Näihin puutteisiin kiinnitettiin huomiota ja tehtiin tarvittavia muutoksia niiden korjaamiseksi ja saattamiseksi TSM-vaatimusten mukaiseksi.
Työ aloitetaan esittelemällä ja tarkastelemalla laajemmin yleisiä varastoinnin periaatteita erilaisten tekniikoiden, kuten Kaizenin, 4S:n ja Toyotan 7 kohdan varastointitekniikan pohjalta, sillä TSM-vaatimukset pohjautuvat suurilta osin näihin tekniikoihin.
Liikkeen varaosatoiminnot olivat yleisesti ottaen hyvällä pohjalla ja toimivia, mutta TSM-vaatimusten osalta löytyi joitakin puutteita esimerkiksi lattiamerkintöjen, työntekijöiden turvallisuuden ja tuotteiden sijaintien merkinnän osalta. Näihin puutteisiin kiinnitettiin huomiota ja tehtiin tarvittavia muutoksia niiden korjaamiseksi ja saattamiseksi TSM-vaatimusten mukaiseksi.