Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Podcast ja sosiaalinen media : Yle Areenan parhaat sosiaalisen median julkaisut vuonna 2019

Oikuri, Jari (2020)

 
Avaa tiedosto
Oikuri_Jari.pdf (1.068Mt)
Lataukset: 


Oikuri, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128695
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten sosiaalisen median kanavien käytöllä voi saada lisää kuulijoita podcasteille. Tässä työssä keskitytään Yle Areenan sosiaalisen median kanaviin Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Teoriaosuudessa käydään läpi podcastien historiaa, monimuotoisuutta, jakelukanavia sekä podcastin suhdetta radioon. Lisäksi käydään läpi Instagramin, Facebookin ja Twitterin historia sekä niiden käyttäjien profiileja. Teoriaosuudessa perehdytään kolmeen podcast-alustaan: Yle Areenaan, Apple podcastiin sekä Spotifyhin. Teoriaosuus koostuu kirjallisuuslähteistä, tutkimuksista, verkkolähteistä sekä haastatteluista. Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.

Pääsääntöinen julkaisukanava Ylellä podcasteille on Yle Areena. Tutkimusaineistoa on saatavilla sosiaalisen median kanavilta ohjautuvasta kävijävirrasta Areenaan. Tutkimus on tehty Yleisradion aineistosta saaduista tuloksista eri sosiaalisen median kanavilta vuodelta 2019. Aineistosta on poimittu menestyneimmät julkaisut. Lisäksi on haastateltu Yleltä Some- ja yhteisömanageri Sanna Jussilaa, julkaisujen vastaavaa tuottajaa Aura Lindebergiä ja Yle Draaman konseptisuunnittelija Inka Hannosta.

Tämän tutkimuksen tulosten mukaan sosiaalisella medialla on vaikutusta varsinkin nuorempien kuuntelijoiden löytämiseksi podcasteille suuresti kilpaillulla alalla. Sosiaalisen median kanavan valinnalla sekä julkaisun tyypillä on kuitenkin merkitystä. Tutkimuksessa selvisi, että henkilövetoiset sekä osallistavat julkaisut olivat vuoden 2019 menestyneimpiä sosiaalisen median julkaisuja Yle Areenan kanavilla. Julkaisut erottuivat edukseen myös huolitellulla ulkoasullaan sekä pelkistetyllä tyylillään.

Opinnäytetyön johtopäätös on, että Yleisradion kannattaa viestiä podcasteistaan sosiaalisessa mediassa. Nuorempien kuuntelijoiden tavoittamiseen paras sosiaalisen median kanava on Instagram, jolloin hyvin suunnitellut visuaaliset kampanjat voivat lisätä merkittävästi kuulijoita. Vanhempien ikäluokkien tavoittamiseen paras sosiaalisen median kanava on Facebook. Twitterissä on mahdollista tavoittaa myös aikuisia kuulijoita. Kaikissa kanavissa toimii erottuminen massasta, visuaalinen oivaltavuus ja näyttävyys.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste