Saavutettavuus markkinoinnissa ja mainosalalla : Finnairin kampanjat saavutettavammaksi
Urban, Anna (2020)
Urban, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138760
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee saavutettavuutta, sen määritelmiä ja kriteereitä. Euroopan unionin direktiivin nojalla valtion virastojen ja laitosten verkkosivustojen, mobiilisovellusten sekä internetissä saatavilla olevien pöytäkirjojen sekä tiedostojen on oltava saavutettavia viimeistään vuoden 2020 syyskuuhun mennessä. Tämä laki koskee vain julkista sektoria.
Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella, onko mahdollista tuoda saavutettavuuden määritelmät ja kriteerit myös mainosalalle siten, että mainonta on sekä saavutettavaa että brändin ilmeen mukaista.
Tutkielman tavoitteena on käydä läpi saavutettavuuden WCAG 2.1 -määritelmiä ja onnistumiskriteereitä verkkosivustoille ja toiminnallisessa osuudessa yrittää implementoida niitä Finnairin kampanjan mainoksiin. Tutkimus rajoitettiin kuitenkin vain näkövammaisten
ryhmään, koska hyvin visuaaliset mainokset eivät pysty houkuttelemaan tämän ryhmän jäseniä. Tarkistettiin, tarkoittaako saavutettavuus näkövammaisille käytännössä aina kompromissia mainosten visuaalisuuden kannalta. Tutkittiin Finnairin Matka 2020 -kampanjaa ja esiteltiin vaihtoehtoisia versioita mainoksista, jotta ne läpäisisivät saavutettavuuden onnistumiskriteerit.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Finnairin kampanjan voi tehdä saavutettavammaksi todella pienillä muutoksilla, eikä brändin alkuperäisestä visuaalisuudesta tarvitse luopua.
Saavutettavuuden periaatteet kannattaisi ottaa käyttöön jokaisen yrityksen markkinoinnissa, koska saavutettavat kampanjat voivat laajentaa yritysten yleisöä ja tuoda samalla enemmän kuluttajia.
Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella, onko mahdollista tuoda saavutettavuuden määritelmät ja kriteerit myös mainosalalle siten, että mainonta on sekä saavutettavaa että brändin ilmeen mukaista.
Tutkielman tavoitteena on käydä läpi saavutettavuuden WCAG 2.1 -määritelmiä ja onnistumiskriteereitä verkkosivustoille ja toiminnallisessa osuudessa yrittää implementoida niitä Finnairin kampanjan mainoksiin. Tutkimus rajoitettiin kuitenkin vain näkövammaisten
ryhmään, koska hyvin visuaaliset mainokset eivät pysty houkuttelemaan tämän ryhmän jäseniä. Tarkistettiin, tarkoittaako saavutettavuus näkövammaisille käytännössä aina kompromissia mainosten visuaalisuuden kannalta. Tutkittiin Finnairin Matka 2020 -kampanjaa ja esiteltiin vaihtoehtoisia versioita mainoksista, jotta ne läpäisisivät saavutettavuuden onnistumiskriteerit.
Tutkielman tulokset osoittavat, että Finnairin kampanjan voi tehdä saavutettavammaksi todella pienillä muutoksilla, eikä brändin alkuperäisestä visuaalisuudesta tarvitse luopua.
Saavutettavuuden periaatteet kannattaisi ottaa käyttöön jokaisen yrityksen markkinoinnissa, koska saavutettavat kampanjat voivat laajentaa yritysten yleisöä ja tuoda samalla enemmän kuluttajia.