Potilasturvallisuussuunnitelma Pirkanmaan pelastuslaitokselle
Saukko, Janette (2020)
Saukko, Janette
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138887
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä potilasturvallisuussuunnitelma Pirkanmaan pelastuslaitokselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pirkanmaan ensihoitopalvelun potilasturvallisuutta Sosiaali- ja terveysministeriön potilasturvallisuusstrategian mukaiseksi.
Potilasturvallisuudella tarkoitetaan periaatteita, joiden mukaan terveydenhuoltoalan ammattihenkilöt työskentelevät, jotta potilas saisi tarvitsemaansa hoitoa ja ettei potilaalle koituisi tästä vahinkoa tai vahingot olisivat mahdollisimman vähäiset. Potilasturvallisuuden edistäminen on osa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottajien järjestämisvastuuta. Terveydenhuoltolaki (2010/1326) edellyttää terveydenhuollon toimintayksiköiltä suunnitelman laadunhallinnasta ja potilasturvallisuudesta. Lakia täydennetään Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella (A 2011/341) laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta laadittavasta suunnitelmasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on Potilasturvallisuusoppaassaan avannut tarkemmin lain ja asetuksen sisältöä. Laatu- ja potilasturvallisuussuunnitelmalla varmistetaan potilasturvallisuuden ja hoidon laadun kehittämistä.
Potilasturvallisuussuunnitelmaa tehtiin Pirkanmaan pelastuslaitokselle noin kolmen vuoden aikana. Opinnäytetyöhankkeen aikana potilasturvallisuusoppaan ohjaamana toteutettiin useita kehityshankkeita sekä tuotettiin uusia ohjeistuksia, muun muassa kehitettiin koulutusasioita, perehdytyssuunnitelma, intran sisältöä ja hankittiin uusia ambulansseja kameravarustuksella sekä kehitettiin infektioambulanssia. Valmis potilasturvallisuusopas muodostaa 32-sivuisen hakuteoksen, joka kerää potilasturvallisuutta parantavia ohjeistuksia yhteen tiedostoon, osittain intranetiin ohjaavina hyperlinkkeinä. Potilasturvallisuussuunnitelman rakenne on potilasturvallisuusoppaan mukainen, ja sisältää asioita, jotka liittyvät potilasturvallisuutta parantavaan johtamiseen ja henkilöstöhallintoon, potilas- ja yhteistyönäkökulmiin sekä laadun, haittojen ja turvallisuusriskien hallintaan. Potilasturvallisuussuunnitelman avulla Pirkanmaan pelastuslaitoksella pystytään kehittämään potilasturvallisuusasioita järjestelmällisesti sekä parantamaan potilasturvallisuuskulttuuria käytännön potilastyössä.
Potilasturvallisuussuunnitelman sisältö muuttuu alati uusien ohjeistusten, määräysten sekä toimintojen päivittyessä. Tästä johtuen myös potilasturvallisuussuunnitelmaa tulee päivittää säännöllisesti ja päivittämisestä vastaava henkilö tulisi nimetä. Tulevaisuudessa potilasturvallisuussuunnitelmasta olisi hyvä kehittää myös mobiililaitteilla toimiva versio, jota päivitetään reaaliajassa. Jatkokehitysehdotuksena Pirkanmaan pelastuslaitokselle ehdotetaan muun muassa potilaan luovutustilanteen tarkistuslistaa, yhtenäistä luovutustilanteen raportointimallia sekä systemaattisen palautejärjestelmän kehittämistä. The purpose of this thesis was to construct a patient safety plan for Tampere Region Rescue Department. The aim of this thesis was to develop the patient safety strategy of Tampere Region Rescue Department to match the requirements of the Ministry of Social Affairs and Health.
Patient safety refers to a series of principles according to which health care professionals care for patients in a way that provides patients the necessary care causing as little as possible harm or none at all. Promoting patient safety is one of the health care organizations’ responsibilities as health care providers. Health Care Act (2010/1326) requires the health care providers to have a plan for quality control and patient safety. The law is supplemented by the Decree of The Ministry of Social Affairs and Health on a plan for quality management and implementation of patient safety (A 2011/341). The guidebook of patient safety made by Finnish institute for health and welfare offers a deeper insight into the mentioned law and decree. The plan for quality and patient safety is an instrument for ensuring the development of patient safety and quality of care.
The patient safety plan was developed and constructed during a three-year period. In this period several devel-opment projects and new instructions were made. A job orientation programme was initiated and training plans were enhanced. The intranet site of the department was completed and new ambulances with filming gear and capacity to move patients with infection were obtained and implemented. The finished patient safety plan is a 32-page document that collects together several instructions regarding patient safety. Many of the instructions are located in the internal websites of Tampere Region Rescue Department and provided through a hyperlink. The structure of the patient safety plan follows the one provided in the guidebook of patient safety, and includes leadership and personnel management that promotes patient safety, collaboration with patients, regional collaboration and management of quality, adverse events and safety risks. The patient safety plan helps Tampere Region Rescue Department in developing patient safety in an organized matter and enhancing the patient safety culture in the daily care.
The patient safety plan requires constant updating when the included instructions, regulations ja functions change over time. It is vital that the person responsible for updating the plan is named. In the future a mobile application of the patient safety plan would better serve the daily use. Suggestions for further development in Tampere Region Rescue Department would be a checklist for the handover of patients, a common way of reporting of the patient in handover and the development of a system for collecting feedback systematically.
Potilasturvallisuudella tarkoitetaan periaatteita, joiden mukaan terveydenhuoltoalan ammattihenkilöt työskentelevät, jotta potilas saisi tarvitsemaansa hoitoa ja ettei potilaalle koituisi tästä vahinkoa tai vahingot olisivat mahdollisimman vähäiset. Potilasturvallisuuden edistäminen on osa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottajien järjestämisvastuuta. Terveydenhuoltolaki (2010/1326) edellyttää terveydenhuollon toimintayksiköiltä suunnitelman laadunhallinnasta ja potilasturvallisuudesta. Lakia täydennetään Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella (A 2011/341) laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanosta laadittavasta suunnitelmasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on Potilasturvallisuusoppaassaan avannut tarkemmin lain ja asetuksen sisältöä. Laatu- ja potilasturvallisuussuunnitelmalla varmistetaan potilasturvallisuuden ja hoidon laadun kehittämistä.
Potilasturvallisuussuunnitelmaa tehtiin Pirkanmaan pelastuslaitokselle noin kolmen vuoden aikana. Opinnäytetyöhankkeen aikana potilasturvallisuusoppaan ohjaamana toteutettiin useita kehityshankkeita sekä tuotettiin uusia ohjeistuksia, muun muassa kehitettiin koulutusasioita, perehdytyssuunnitelma, intran sisältöä ja hankittiin uusia ambulansseja kameravarustuksella sekä kehitettiin infektioambulanssia. Valmis potilasturvallisuusopas muodostaa 32-sivuisen hakuteoksen, joka kerää potilasturvallisuutta parantavia ohjeistuksia yhteen tiedostoon, osittain intranetiin ohjaavina hyperlinkkeinä. Potilasturvallisuussuunnitelman rakenne on potilasturvallisuusoppaan mukainen, ja sisältää asioita, jotka liittyvät potilasturvallisuutta parantavaan johtamiseen ja henkilöstöhallintoon, potilas- ja yhteistyönäkökulmiin sekä laadun, haittojen ja turvallisuusriskien hallintaan. Potilasturvallisuussuunnitelman avulla Pirkanmaan pelastuslaitoksella pystytään kehittämään potilasturvallisuusasioita järjestelmällisesti sekä parantamaan potilasturvallisuuskulttuuria käytännön potilastyössä.
Potilasturvallisuussuunnitelman sisältö muuttuu alati uusien ohjeistusten, määräysten sekä toimintojen päivittyessä. Tästä johtuen myös potilasturvallisuussuunnitelmaa tulee päivittää säännöllisesti ja päivittämisestä vastaava henkilö tulisi nimetä. Tulevaisuudessa potilasturvallisuussuunnitelmasta olisi hyvä kehittää myös mobiililaitteilla toimiva versio, jota päivitetään reaaliajassa. Jatkokehitysehdotuksena Pirkanmaan pelastuslaitokselle ehdotetaan muun muassa potilaan luovutustilanteen tarkistuslistaa, yhtenäistä luovutustilanteen raportointimallia sekä systemaattisen palautejärjestelmän kehittämistä.
Patient safety refers to a series of principles according to which health care professionals care for patients in a way that provides patients the necessary care causing as little as possible harm or none at all. Promoting patient safety is one of the health care organizations’ responsibilities as health care providers. Health Care Act (2010/1326) requires the health care providers to have a plan for quality control and patient safety. The law is supplemented by the Decree of The Ministry of Social Affairs and Health on a plan for quality management and implementation of patient safety (A 2011/341). The guidebook of patient safety made by Finnish institute for health and welfare offers a deeper insight into the mentioned law and decree. The plan for quality and patient safety is an instrument for ensuring the development of patient safety and quality of care.
The patient safety plan was developed and constructed during a three-year period. In this period several devel-opment projects and new instructions were made. A job orientation programme was initiated and training plans were enhanced. The intranet site of the department was completed and new ambulances with filming gear and capacity to move patients with infection were obtained and implemented. The finished patient safety plan is a 32-page document that collects together several instructions regarding patient safety. Many of the instructions are located in the internal websites of Tampere Region Rescue Department and provided through a hyperlink. The structure of the patient safety plan follows the one provided in the guidebook of patient safety, and includes leadership and personnel management that promotes patient safety, collaboration with patients, regional collaboration and management of quality, adverse events and safety risks. The patient safety plan helps Tampere Region Rescue Department in developing patient safety in an organized matter and enhancing the patient safety culture in the daily care.
The patient safety plan requires constant updating when the included instructions, regulations ja functions change over time. It is vital that the person responsible for updating the plan is named. In the future a mobile application of the patient safety plan would better serve the daily use. Suggestions for further development in Tampere Region Rescue Department would be a checklist for the handover of patients, a common way of reporting of the patient in handover and the development of a system for collecting feedback systematically.