Leikkien! : Opas toimintaterapeuteille kiusaamisen ennaltaehkäisyyn varhaiskasvatuksessa
Harju, Mira; Pikkupirtti, Riikka; Torvinen, Satu (2020)
Harju, Mira
Pikkupirtti, Riikka
Torvinen, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138867
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa ilmenevä kiusaaminen eroaa vain vähän koulukiusaamisesta ja kiusaamisen roolit ovat havaittavissa jo varhaiskasvatusympäristössä. Kiusaaminen on toistuvasti ilmenevä tilanne, jossa lasta kohdellaan negatiivisesti yhden henkilön tai ryhmän toimesta. Kiusaamisen vaikutukset näkyvät yksilöllisesti lapsessa, varhaiskasvatusryhmässä ja koko yhteisössä. Vuorovaikutus vertaisten kanssa on merkittävässä osassa lapsen kehittymistä, minkä vuoksi lasten toimintaterapiassa tulisi huomioida sosiaalisen osallistumisen tukeminen. Lapsille suunnatussa näyttöön perustuvassa toimintaterapiassa on oleellista lapsen taitojen, tehtävän vaatimusten ja ympäristön yhteensovittaminen.
Toimintaterapeutit hyödyntävät työssään sosiaalisen osallistumisen edistämisen viitekehystä, joka pohjautuu käyttäytymisen sekä sosiaalisen oppimisen ja kognitiivisen kehityksen teoriaan. Taustateoriassa korostuu lapsen sosiaalinen kehitys, joka koostuu siitä, miten lapsi oppii osallistumaan vaikuttavasti sosiaalisiin tilanteisiin arjessa. Lasten havainnointi on tehokas menetelmä lasten kiusaamistilanteiden tunnistamiseen. Toimintaterapeutit käyttävät toiminnan analyysiä eri tekijöiden tunnistamiseen, jotka voivat rajoittaa lapsen osallistumista erilaisiin toimintakokonaisuuksiin eri toimintaympäristöissä.
Kiusaamista voidaan ennaltaehkäistä positiivisen käyttäytymisen vahvistamisen mallilla. Malli jaetaan kolmeen tasoon, joiden kautta toimintaterapeutti voi lähestyä kiusaamiseen puuttumista ja ennaltaehkäisyä yhteisötasolta kohti yksilötasoa. Kiusaamiseen puututaan myös sosiaalisen ja psyykkisen oppimisen mallilla, joka korostaa positiivista ilmapiiriä ja positiivisia vuorovaikutuksia vertaisten välillä.
Projektimuotoisen opinnäytetyön välittöminä tavoitteina oli suunnitella ja toteuttaa sähköinen opas toimintaterapeuteille kiusaamisen ennaltaehkäisyyn varhaiskasvatuksessa sekä sähköinen juliste varhaiskasvatuksen henkilökunnan ohjaamiseen. Kehitystavoitteena oli, että toimintaterapeutit voivat hyödyntää oppaasta saatua tietoa kiusaamisen ennaltaehkäisemisestä varhaiskasvatuksessa omassa käytännön työssään. Projektin kohderyhmänä ovat varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät toimintaterapeutit. Hyödynsaajia ovat varhaiskasvatuksen henkilökunta ja varhaiskasvatuksen piirissä olevat perheet.
Jatkossa voisi tutkia oppaan käyttökokemuksia kohderyhmän keskuudessa sekä tuotteistaa SEL-mallia kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.
Toimintaterapeutit hyödyntävät työssään sosiaalisen osallistumisen edistämisen viitekehystä, joka pohjautuu käyttäytymisen sekä sosiaalisen oppimisen ja kognitiivisen kehityksen teoriaan. Taustateoriassa korostuu lapsen sosiaalinen kehitys, joka koostuu siitä, miten lapsi oppii osallistumaan vaikuttavasti sosiaalisiin tilanteisiin arjessa. Lasten havainnointi on tehokas menetelmä lasten kiusaamistilanteiden tunnistamiseen. Toimintaterapeutit käyttävät toiminnan analyysiä eri tekijöiden tunnistamiseen, jotka voivat rajoittaa lapsen osallistumista erilaisiin toimintakokonaisuuksiin eri toimintaympäristöissä.
Kiusaamista voidaan ennaltaehkäistä positiivisen käyttäytymisen vahvistamisen mallilla. Malli jaetaan kolmeen tasoon, joiden kautta toimintaterapeutti voi lähestyä kiusaamiseen puuttumista ja ennaltaehkäisyä yhteisötasolta kohti yksilötasoa. Kiusaamiseen puututaan myös sosiaalisen ja psyykkisen oppimisen mallilla, joka korostaa positiivista ilmapiiriä ja positiivisia vuorovaikutuksia vertaisten välillä.
Projektimuotoisen opinnäytetyön välittöminä tavoitteina oli suunnitella ja toteuttaa sähköinen opas toimintaterapeuteille kiusaamisen ennaltaehkäisyyn varhaiskasvatuksessa sekä sähköinen juliste varhaiskasvatuksen henkilökunnan ohjaamiseen. Kehitystavoitteena oli, että toimintaterapeutit voivat hyödyntää oppaasta saatua tietoa kiusaamisen ennaltaehkäisemisestä varhaiskasvatuksessa omassa käytännön työssään. Projektin kohderyhmänä ovat varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät toimintaterapeutit. Hyödynsaajia ovat varhaiskasvatuksen henkilökunta ja varhaiskasvatuksen piirissä olevat perheet.
Jatkossa voisi tutkia oppaan käyttökokemuksia kohderyhmän keskuudessa sekä tuotteistaa SEL-mallia kiusaamisen ennaltaehkäisyssä.