Mindfulness osana varhaiskasvatuksen arkea
Nummela, Maiju; Roiha, Krista (2020)
Nummela, Maiju
Roiha, Krista
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mindfulnessia varhaiskasvatusikäisten lasten osalta sekä kasvattajien näkemyksiä aiheesta. Toisena tavoitteena oli tutkia yhteistyötahon päiväkoti Jumpin varhaiskasvattajien ajatuksia ja kokemuksia mindfulnessista osana varhaiskasvatuksen arkea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tuottaa opas varhaiskasvattajan tueksi.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, jossa on käytetty myös laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten suunniteltiin ja toteutettiin kahdeksan erilaista mindfulness-tuokiota, johon osallistui 3-5-vuotiaita lapsia. Tuokioista tehtyjen havaintojen pohjalta rakentui opas. Tutkimusaineistoa kerättiin myös Webropol-kyselyllä, joka tehtiin päiväkoti Jumpin varhaiskasvattajille. Vastausaikaa heillä oli 5.2.2020-19.2.2020. Kysely analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin päiväkoti Jumpin käyttöön opas, johon on suunniteltu ja koottu erilaisia mindfulness- ja rauhoittumisharjoituksia lapsille. Opas on visuaalisesti mielekäs ja siinä on käytetty rauhallisia värejä sekä teemaan sopivia kuvia. Opas ei ole yhteistyötahon toiveesta julkinen.
Tutkimustuloksista selvisi, että mindfulness on aiheena toivottu ja sitä pidettiin tärkeänä. Mindfulnessilla havaittiin olevan positiivinen sekä rauhoittava vaikutus lapsiin. Lasten todettiin myös pitävän mindfulness-harjoituksia mielekkäinä. Tutkimustuloksena saatiin myös tietoa siitä, että varhaiskasvattajat kokevat mindufulnessin merkittävänä osana varhaiskasvatusta. Sen koettiin tuovan paljon hyötyjä sekä nykyhetkeen että tulevaisuuteen. Varhaiskasvattajat kokivat tarvitsevansa lisää tietoa ja materiaaleja mindfulnessin hyödyntämiseen. Yksi tärkeimmistä tutkimustuloksista oli varhaiskasvattajien kiinnostus ja innostus mindfulness-opasta kohtaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, jossa on käytetty myös laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten suunniteltiin ja toteutettiin kahdeksan erilaista mindfulness-tuokiota, johon osallistui 3-5-vuotiaita lapsia. Tuokioista tehtyjen havaintojen pohjalta rakentui opas. Tutkimusaineistoa kerättiin myös Webropol-kyselyllä, joka tehtiin päiväkoti Jumpin varhaiskasvattajille. Vastausaikaa heillä oli 5.2.2020-19.2.2020. Kysely analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuotoksena tuotettiin päiväkoti Jumpin käyttöön opas, johon on suunniteltu ja koottu erilaisia mindfulness- ja rauhoittumisharjoituksia lapsille. Opas on visuaalisesti mielekäs ja siinä on käytetty rauhallisia värejä sekä teemaan sopivia kuvia. Opas ei ole yhteistyötahon toiveesta julkinen.
Tutkimustuloksista selvisi, että mindfulness on aiheena toivottu ja sitä pidettiin tärkeänä. Mindfulnessilla havaittiin olevan positiivinen sekä rauhoittava vaikutus lapsiin. Lasten todettiin myös pitävän mindfulness-harjoituksia mielekkäinä. Tutkimustuloksena saatiin myös tietoa siitä, että varhaiskasvattajat kokevat mindufulnessin merkittävänä osana varhaiskasvatusta. Sen koettiin tuovan paljon hyötyjä sekä nykyhetkeen että tulevaisuuteen. Varhaiskasvattajat kokivat tarvitsevansa lisää tietoa ja materiaaleja mindfulnessin hyödyntämiseen. Yksi tärkeimmistä tutkimustuloksista oli varhaiskasvattajien kiinnostus ja innostus mindfulness-opasta kohtaan.