Mikä tekee zinestä zinen? : Tarkastelussa zinen luonne
Karjalainen, Noora (2020)
Karjalainen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138962
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sitä, mikä tekee zinestä zinen. Työn tavoitteena on kartuttaa tekijän tietämystä zineistä ja täten saada valmiudet oman zinen tekoon. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta katsauksesta zinen piirteisiin ja luonteeseen, sekä toiminnallisesta osuudesta, jossa käydään läpi oman zinejulkaisun työprosessia.
Työn painopiste on zinen luonteessa. Zinen luonnetta käsitellään siten, miten se perinteisesti nähdään, ja kuinka julkaisu on muuttunut myös koskemaan esimerkiksi digitaalisia julkaisuja. Zinen piirteitä ja rajoja pohditaan peilaamalla niitä myös Kanye Westin tekemään kaupallista hyötyä tavoittelevaan julkaisuun. Pohdinnan alla on, täyttääkö Westin julkaisu zinen piirteet ja muistuttaako se jotain toisenlaista julkaisua. Käsittely nojaa vahvasti omaan pohdintaan, sillä tietoa aiheesta löytyi rajallisesti.
Työ osoitti, että zinelle tyypillistä on ei-kaupallisuus, epävirallisuus ja omakustanteisuus. Lisäksi zinejulkaisussa näkyy tekijän oma kädenjälki ja visio. Painetun julkaisun lisäksi käsitys zinestä on laajentunut koskemaan digitaalista zineä eli e-zineä. Zinen rajat ovat häilyvät, joten yhtä oikeaa vastausta siihen, täyttääkö Kanye Westin YEEZY Season -zine zinen piirteet, on hankala antaa.
Työn toiminnallinen osuus avaa zineprojektin työvaiheita. Kyseessä on tekijän ensimmäisen zine. Julkaisussa on henkilökohtainen lähestymistapa. Habits-zine on kollektiivinen päiväkirja, joka käsittelee tapoja, joita ihmisillä on.
Pohdinta työssä osoittaa, että YEEZY Season -zine täyttää osan zinen piirteistä esimerkiksi ulkoasunsa puolesta, mutta kaupallisuus on piirre, joka erottaa Westin julkaisun perinteisesti nähdystä zinestä. YEEZY-tuotteiden esille tuonti vihjaa siitä, että julkaisu yrittää myydä niitä. Tämän vuoksi julkaisu muistuttaa lookbookia. Opinnäytetyön tekijän oma zineprojekti mahdollisti uusien asioiden ja tekniikoiden kokeilun. Kirjallisesta osuudesta saatu tieto auttoi oman julkaisun teossa.
Työn painopiste on zinen luonteessa. Zinen luonnetta käsitellään siten, miten se perinteisesti nähdään, ja kuinka julkaisu on muuttunut myös koskemaan esimerkiksi digitaalisia julkaisuja. Zinen piirteitä ja rajoja pohditaan peilaamalla niitä myös Kanye Westin tekemään kaupallista hyötyä tavoittelevaan julkaisuun. Pohdinnan alla on, täyttääkö Westin julkaisu zinen piirteet ja muistuttaako se jotain toisenlaista julkaisua. Käsittely nojaa vahvasti omaan pohdintaan, sillä tietoa aiheesta löytyi rajallisesti.
Työ osoitti, että zinelle tyypillistä on ei-kaupallisuus, epävirallisuus ja omakustanteisuus. Lisäksi zinejulkaisussa näkyy tekijän oma kädenjälki ja visio. Painetun julkaisun lisäksi käsitys zinestä on laajentunut koskemaan digitaalista zineä eli e-zineä. Zinen rajat ovat häilyvät, joten yhtä oikeaa vastausta siihen, täyttääkö Kanye Westin YEEZY Season -zine zinen piirteet, on hankala antaa.
Työn toiminnallinen osuus avaa zineprojektin työvaiheita. Kyseessä on tekijän ensimmäisen zine. Julkaisussa on henkilökohtainen lähestymistapa. Habits-zine on kollektiivinen päiväkirja, joka käsittelee tapoja, joita ihmisillä on.
Pohdinta työssä osoittaa, että YEEZY Season -zine täyttää osan zinen piirteistä esimerkiksi ulkoasunsa puolesta, mutta kaupallisuus on piirre, joka erottaa Westin julkaisun perinteisesti nähdystä zinestä. YEEZY-tuotteiden esille tuonti vihjaa siitä, että julkaisu yrittää myydä niitä. Tämän vuoksi julkaisu muistuttaa lookbookia. Opinnäytetyön tekijän oma zineprojekti mahdollisti uusien asioiden ja tekniikoiden kokeilun. Kirjallisesta osuudesta saatu tieto auttoi oman julkaisun teossa.