Riskileikki varhaiskasvatuksen luontotoiminnassa : varhaiskasvattajien näkemyksiä
Heinonen, Eerika; Joas, Sonja (2020)
Heinonen, Eerika
Joas, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen kasvattajien näkemyksiä riskileikistä luontotoiminnassa. Halusimme kartoittaa varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia riskileikkitilanteista, ympäristöistä, joissa riskileikkiä tapahtuu, sekä riskileikin koetuista mahdollisuuksista ja haasteista. Selvitimme myös, miten varhaiskasvattajat reagoivat riskileikkiin sen tapahtuessa ja minkälaista vastuuta he kokevat kasvattajina havainnoidessaan riskileikkiä.
Tässä opinnäytetyössä keskitymme luontoympäristöissä tapahtuvaan riskileikkiin. Luonto antaa hyvät puitteet riskileikille ja luonnon merkitys yhtenä oppimisympäristönä on ajankohtainen aihe, sillä lapset viettävät yhä vähemmän aikaa luonnossa. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Suomen Ladun kanssa ja sen tarkoituksena on tuottaa myös heille tietoa, jota he voivat hyödyntää luontotoiminnassaan. Suomen Latu on suomalainen organisaatio, joka tuottaa aktiviteetteja tavoitteenaan lisätä suomalaisten kiinnostusta ulkoilua ja liikuntaa kohtaan.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla viittä varhaiskasvattajaa Helsingin kaupungin päiväkodista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja niistä kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset näyttävät, että varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on positiivinen asenne riskileikkiä kohtaan ja se nähdään hyödyllisenä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja oppimiselle. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kasvattajat olivat havainnoineet riskileikkiä luontotoiminnassa, mutta eivät kokeneet, että riskileikkiä olisi enemmän luonnossa kuin rakennetuissa ympäristöissä. Haastatteluun osallistuneet kokivat, että heidän roolinsa vastuullisina aikuisina oli tärkeä, jotta riskileikki toteutuisi turvallisesti. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat riskileikistä puhumisen tärkeänä ja ajankohtaisena.
Tässä opinnäytetyössä keskitymme luontoympäristöissä tapahtuvaan riskileikkiin. Luonto antaa hyvät puitteet riskileikille ja luonnon merkitys yhtenä oppimisympäristönä on ajankohtainen aihe, sillä lapset viettävät yhä vähemmän aikaa luonnossa. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Suomen Ladun kanssa ja sen tarkoituksena on tuottaa myös heille tietoa, jota he voivat hyödyntää luontotoiminnassaan. Suomen Latu on suomalainen organisaatio, joka tuottaa aktiviteetteja tavoitteenaan lisätä suomalaisten kiinnostusta ulkoilua ja liikuntaa kohtaan.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla viittä varhaiskasvattajaa Helsingin kaupungin päiväkodista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja niistä kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset näyttävät, että varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on positiivinen asenne riskileikkiä kohtaan ja se nähdään hyödyllisenä lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja oppimiselle. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kasvattajat olivat havainnoineet riskileikkiä luontotoiminnassa, mutta eivät kokeneet, että riskileikkiä olisi enemmän luonnossa kuin rakennetuissa ympäristöissä. Haastatteluun osallistuneet kokivat, että heidän roolinsa vastuullisina aikuisina oli tärkeä, jotta riskileikki toteutuisi turvallisesti. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat riskileikistä puhumisen tärkeänä ja ajankohtaisena.