Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus opetuskäytössä

Stolt, Kari (2020)

 
Avaa tiedosto
Stolt_Kari.pdf (3.209Mt)
Lataukset: 


Stolt, Kari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138843
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden käyttötapoja ja mahdollisuuksia opetuskäytössä.

Insinöörityö koostui kolmesta osuudesta, joista ensimmäisessä perehdyttiin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden historiaan, nykytilanteeseen ja mahdollisiin käyttökohteisiin opetuksessa.

Insinöörityön toinen osuus oli soveltuvuusselvitys lisätylle todellisuudelle. Työssä kehitettiin lisätyn todellisuuden molekyylien kuvantamissovellus Android-älypuhelimille. Sovelluksen ideana on molekyylien rakennekaavojen kuvaaminen älypuhelimella, jolloin puhelimen näytölle muodostuu 3D-malli ja yleistä tietoa kyseisestä molekyylistä. Sovellukseen valitut molekyylit ovat yleisiä tai usein arkipäiväisessä elämässä osana olevia molekyylejä. Sovellus on tarkoitettu pääasiassa peruskoululaisille tai henkilöille, jotka eivät ole opiskelleet kemiaa.

Kolmas osuus oli virtuaalitodellisuuden soveltuvuusselvitys, jossa kehitettiin Google-Cardboardilla ja Android-älypuhelimella toimiva sovellus. Sovellus on kemian luokan virtuaalitodellisuuden pakohuone. Luokkaan on sijoiteltu seinille erilaisia tehtäviä. Käyttäjän ratkaistessa tehtävät aikarajan sisällä huoneen ovi aukeaa ja peli päättyy. Sovelluksen tehtävät ovat vaikeustasoltaan helppoja, koska sovelluksen ensisijainen käyttäjäryhmä on peruskoululaiset ja muut henkilöt, jotka eivät ole opiskelleet kemiaa.

Insinöörityössä todettiin virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden soveltuvan opetuskäyttöön hyvin. Työssä tehdyissä soveltuvuusselvityksissä tutkittiin kemian opetusta, mutta samoja käytänteitä voidaan soveltaa muissakin opetettavissa aiheissa. Insinöörityössä kehitettyjä sovelluksia ei ole vielä julkaistu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste