YouTube uutismediana : Jesse - Yle Kioski -YouTube-kanava
Häkkinen, Sonja (2020)
Häkkinen, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138852
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan YouTuben asemaa journalistisena alustana ja sitä, millaista sisältöä nuori yleisö haluaa journalistiselta kanavalta. Tätä tutkitaan Yle Kioskin YouTube-kanavan Jesse – Yle Kioski kautta. Kanava on yksi Yle Kioskin suosituimmista kanavista. Kanavalla käsitellään ajankohtaisia aiheita journalistisista lähtökohdista.
Aluksi opinnäytetyössä esitellään aiheelle tärkeitä käsitteitä ja teoriaa, jotta muuttuva uutiskenttä ja YouTuben erityinen asema ja haasteet tulevat selviksi. Työssä todetaan, että YouTube tavoittaa nuoren yleisön paremmin kuin perinteiset mediakanavat ja siksi on tärkeää, että Yle on siellä läsnä.
Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä Jesse – Yle Kioski -kanavan nuori yleisö kaipaa kanavalta.
Tämä on toteutettu käyttäjäkyselyllä, joka on julkaistu kanavan yhteisö-välilehdellä. Aineiston tarkoitus on kerätä tietoa siitä, millainen sisältö yleisöä kiinnostaa ja mikä heidän suhteensa on YouTubeen tiedonlähteenä.
Aineistosta käy ilmi, että kyselyyn vastanneet katsojat edustavat kanavan nuorinta ikäryhmää. Tästä voi päätellä, että nuori ikäryhmä on YouTubessa kaikkein aktiivisinta. Vastaajat luottavat kanavan sisältöön ja seuraavat sitä aktiivisesti. Heitä kiinnostavat eniten ajankohtaiset aiheet ja uutisaiheiden syventäminen, mutta huomattava osa myös haluaa nähdä videoita ajattomista aiheista, kuten historiasta. YouTube on heille tuttu tiedonlähde, ja he luottavat siihen keskimäärin muita ikäryhmiä enemmän.
Palautteen pohjalta kanavan videokerrontaa on syytä kehittää tiiviimmäksi ja nopeammaksi, ettei katsoja koe pettymystä tai tylsistymistä. Tämä tutkimus tukee työtiimin ennakkoajatuksia ja on iso apu sisällön kehittämisessä. Työ tukee ajatusta siitä, että journalismia on tärkeä tehdä viihdyttävällä tavalla, jotta se tavoittaa nuoren yleisön.
Aluksi opinnäytetyössä esitellään aiheelle tärkeitä käsitteitä ja teoriaa, jotta muuttuva uutiskenttä ja YouTuben erityinen asema ja haasteet tulevat selviksi. Työssä todetaan, että YouTube tavoittaa nuoren yleisön paremmin kuin perinteiset mediakanavat ja siksi on tärkeää, että Yle on siellä läsnä.
Opinnäytetyössä tutkitaan, mitä Jesse – Yle Kioski -kanavan nuori yleisö kaipaa kanavalta.
Tämä on toteutettu käyttäjäkyselyllä, joka on julkaistu kanavan yhteisö-välilehdellä. Aineiston tarkoitus on kerätä tietoa siitä, millainen sisältö yleisöä kiinnostaa ja mikä heidän suhteensa on YouTubeen tiedonlähteenä.
Aineistosta käy ilmi, että kyselyyn vastanneet katsojat edustavat kanavan nuorinta ikäryhmää. Tästä voi päätellä, että nuori ikäryhmä on YouTubessa kaikkein aktiivisinta. Vastaajat luottavat kanavan sisältöön ja seuraavat sitä aktiivisesti. Heitä kiinnostavat eniten ajankohtaiset aiheet ja uutisaiheiden syventäminen, mutta huomattava osa myös haluaa nähdä videoita ajattomista aiheista, kuten historiasta. YouTube on heille tuttu tiedonlähde, ja he luottavat siihen keskimäärin muita ikäryhmiä enemmän.
Palautteen pohjalta kanavan videokerrontaa on syytä kehittää tiiviimmäksi ja nopeammaksi, ettei katsoja koe pettymystä tai tylsistymistä. Tämä tutkimus tukee työtiimin ennakkoajatuksia ja on iso apu sisällön kehittämisessä. Työ tukee ajatusta siitä, että journalismia on tärkeä tehdä viihdyttävällä tavalla, jotta se tavoittaa nuoren yleisön.