Muutoshallinnan muutosprosessi
Jerohin, Tomi (2020)
Jerohin, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149047
Tiivistelmä
Muutoshallintaprosessi on prosessi, jonka tehtävä on hallita muutosta. Kun yrityksessä tehdään muutoksia, ne ovat standardoituja ja suunniteltuja. Muutoshallinnan päätavoite on minimoida muutoksen vaikutus yrityksen infraan ja palveluihin.
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilän IM-osastolle, osana laajempaa projektia nimeltään
ICT Modernication.
Wärtsilässä on rakennettu muutosprosessi hallitsemaan IT-ostotoimintaa ja siihen liittyvää muutosta. Tämä prosessi on alun perin rakennettu Wärtsilän ja DXC väliseen toimintaan ja tässä insinöörityössä käsitellään sitä muutosta tässä prosessissa mitä tarvittiin, että tämä prosessi saatiin käännettyä DXC:ltä Fujitsulle
IT-kokonaispalvelun tarjoajan vaihtoprosessin yhteydessä. Prosessia kutsuttiin alun perin
HP RFC-prosessiksi, ja projektin jälkeen prosessista tuli Vendor RFC-prosessi.
Palveluntarjoajan vaihto oli kaikkiaan monimutkainen ja työläs, aikataulu oli kiireinen ja johtuen prosessin ainutlaatuisuudesta lähde- tai tukimateriaalia ei ollut lainkaan saatavilla, vaan kaikki prosessin alueet piti selvittää prosessia tutkimalla ja testaamalla. Lisäksi kahden monikansallisen yrityksen kulttuuriero aiheutti jonkin verran hankaluuksia kuin myös informaation kulku sopimusneuvotteluiden ja
muutosohjelman välillä.
Muutosohjelma onnistui olosuhteisiin nähden hyvin, vaikka matkan varrella oli lukuisia haasteita, muun muassa kielitaidon, henkilöstön vaihtuvuuden, prosessin monimutkaisuuden, aikataulujen ja järjestelmien yhteensopimattomuuksien vuoksi.
Ohjelman aikana prosessin vika-alttius ja monimutkaisuus korostui, ja prosessia pitääkin kokonaisuutena tarkastella uudelleen. Tällainen tapa tehdä IT ostoja ei ole ITIL mukaista, vaikka sen osaprosessit sitä ovatkin. Jatkokehitys hankkeita ja osa-prosesseja jäi jonkin verran, mutta projekti suljettiin onnistuneena ja loppuun suoritettuna.
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilän IM-osastolle, osana laajempaa projektia nimeltään
ICT Modernication.
Wärtsilässä on rakennettu muutosprosessi hallitsemaan IT-ostotoimintaa ja siihen liittyvää muutosta. Tämä prosessi on alun perin rakennettu Wärtsilän ja DXC väliseen toimintaan ja tässä insinöörityössä käsitellään sitä muutosta tässä prosessissa mitä tarvittiin, että tämä prosessi saatiin käännettyä DXC:ltä Fujitsulle
IT-kokonaispalvelun tarjoajan vaihtoprosessin yhteydessä. Prosessia kutsuttiin alun perin
HP RFC-prosessiksi, ja projektin jälkeen prosessista tuli Vendor RFC-prosessi.
Palveluntarjoajan vaihto oli kaikkiaan monimutkainen ja työläs, aikataulu oli kiireinen ja johtuen prosessin ainutlaatuisuudesta lähde- tai tukimateriaalia ei ollut lainkaan saatavilla, vaan kaikki prosessin alueet piti selvittää prosessia tutkimalla ja testaamalla. Lisäksi kahden monikansallisen yrityksen kulttuuriero aiheutti jonkin verran hankaluuksia kuin myös informaation kulku sopimusneuvotteluiden ja
muutosohjelman välillä.
Muutosohjelma onnistui olosuhteisiin nähden hyvin, vaikka matkan varrella oli lukuisia haasteita, muun muassa kielitaidon, henkilöstön vaihtuvuuden, prosessin monimutkaisuuden, aikataulujen ja järjestelmien yhteensopimattomuuksien vuoksi.
Ohjelman aikana prosessin vika-alttius ja monimutkaisuus korostui, ja prosessia pitääkin kokonaisuutena tarkastella uudelleen. Tällainen tapa tehdä IT ostoja ei ole ITIL mukaista, vaikka sen osaprosessit sitä ovatkin. Jatkokehitys hankkeita ja osa-prosesseja jäi jonkin verran, mutta projekti suljettiin onnistuneena ja loppuun suoritettuna.