Ohjaajan rooli lyhytelokuvan jälkituotannossa
Sankkinen, Sakari (2020)
Sankkinen, Sakari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138927
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se koostuu kirjallisesta osuudesta sekä teososasta ja käsittelee ohjaajan roolia lyhytelokuvan jälkituotannossa. Onko jokin vaihe elokuvan tuotannossa tärkeämpi kuin toinen, vai ovatko kaikki yhtä tärkeitä ohjaajalle? Mitä kaikkea jää ohjaajan vastuulle sen jälkeen, kun elokuvan kuvaukset ovat ohi?
Tässä opinnäytetyössä pohditaan tätä nimenomaan ohjaajan näkökulmasta. Käydään läpi ohjaajan roolia koko elokuvaprosessissa keskittyen kuitenkin enemmän jälkituotantoon.
Teososana tekijä ohjasi lyhytelokuvan Takaisin Gracelandiin. Kyseessä oli tekijän toinen lyhytelokuvan ohjaus, joten hän tiesi jollain tavalla mitä tuleman pitää, mutta jokainen käsikirjoitus ja sitä kautta jokainen prosessi on erilainen.
Lähteinä toimii kirjallinen lähdemateriaali, joka koostuu tunnettujen fiktio- ja dokumenttiohjaajien omista kokemuksista elokuvan tekemisestä sekä näyttelijöiden ohjaamisesta. Lisäksi reflektoidaan kirjoittajan kokemuksia teososan tekemisestä.
Kirjallisista lähteistä ja kirjoittajan omista kokemuksista voi tehdä johtopäätöksen, että ohjaajan rooli ja merkitys on suuri elokuvan tekemisen kaikissa vaiheissa. Ei ole mahdollista sulkea jotain pois tai nostaa yli toisen. Parhaan elokuvan mahdollistaa ohjaajan läsnäolo kaikissa prosessin vaiheissa.
Tässä opinnäytetyössä pohditaan tätä nimenomaan ohjaajan näkökulmasta. Käydään läpi ohjaajan roolia koko elokuvaprosessissa keskittyen kuitenkin enemmän jälkituotantoon.
Teososana tekijä ohjasi lyhytelokuvan Takaisin Gracelandiin. Kyseessä oli tekijän toinen lyhytelokuvan ohjaus, joten hän tiesi jollain tavalla mitä tuleman pitää, mutta jokainen käsikirjoitus ja sitä kautta jokainen prosessi on erilainen.
Lähteinä toimii kirjallinen lähdemateriaali, joka koostuu tunnettujen fiktio- ja dokumenttiohjaajien omista kokemuksista elokuvan tekemisestä sekä näyttelijöiden ohjaamisesta. Lisäksi reflektoidaan kirjoittajan kokemuksia teososan tekemisestä.
Kirjallisista lähteistä ja kirjoittajan omista kokemuksista voi tehdä johtopäätöksen, että ohjaajan rooli ja merkitys on suuri elokuvan tekemisen kaikissa vaiheissa. Ei ole mahdollista sulkea jotain pois tai nostaa yli toisen. Parhaan elokuvan mahdollistaa ohjaajan läsnäolo kaikissa prosessin vaiheissa.