Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden ja heidän lääkehoitoaan toteuttavan hoitohenkilökunnan kokemuksia Evondos-lääkeannostelupalvelun käytöstä sekä käyttöön liittyvistä kehittämistarpeista
Nummikoski, Elina (2020)
Nummikoski, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410112
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvailla erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden sekä heidän lääkehoitoaan toteuttavan hoitohenkilökunnan kokemuksia Evondos-lääkeannostelupalvelun käytöstä sekä sen käyttöön liittyvistä kehittämistarpeista. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun sekä toimeksiantaja Evondos Oy:n kanssa. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa Evondos-lääkeannostelupalvelun käytöstä erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden ja heidän lääkehoitoaan toteuttavan hoitohenkilökunnan näkökulmista. Lisäksi tavoitteena oli vastata hoitohenkilökunnan kokemusten perusteella esiin tulleisiin käytännön työn kehittämistarpeisiin. Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimustapaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina kesäkuussa 2019.
Sekä hoitohenkilökunta että erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat olivat tyytyväisiä Evondos-lääkeannostelupalvelun käyttöön. Asiakkaat kokivat lääkeannostelurobotin hyödyllisenä. Mahdollisuus toteuttaa lääkehoitoa kotona sekä hoitajien aikatauluista vapautuminen koetiin lääkeannostelupalvelun merkittävinä hyötyinä. Evondos-lääkeannostelulaitteen koettiin helpottaneen lääkehoidon toteutusta, laitteen toimiessa lääkehoidosta muistuttajana. Asiakkaiden elämänhallinnan kannalta oleelliset osa-alueet kuten itsenäisyys ja osallistuminen omaan hoitoon mahdollistuivat Evondos-lääkeannostelupalvelun avulla ilman, että sillä oli merkittäviä vaikutuksia asiakkaiden sosiaalisiin suhteisiin tai liikuntatottumuksiin. Lääkehoidon kuormittavuuden vähenemisen myötä asiakkaat olivat tyytyväisempiä, mikä vaikutti positiivisesti myös asiakassuhteisiin. Hoitohenkilökunta koki lääkeannostelupalvelun edistävän säännöllistä lääkehoidon toteutumista. Evondos-lääkeannostelupalvelun koettiin helpottaneen työtä ja mahdollistaneen resurssien suuntaamista asiakastyöhön. Kuitenkin kokemuksia oli myös siitä, että lääkeannostelupalveluun liittyvät hälytykset sekä lääkeannostelurobotin täytöt veivät saavutettuja resursseja. Hoitohenkilökunnan kokemukset lääkeannostelupalvelun kehittämistarpeista liittyivät hälytysviestien saavuttavuuteen sekä matkustustilan hitauteen. Näitä aiheita käsiteltiin ongelmien ratkaisemiseksi järjestetyssä kehittämistyöpajassa.
Aikaisempaa tutkimustietoa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kokemuksista Evondos-lääkeannostelupalvelun käytöstä ei ole. Kokemuksellinen tieto tarjoaa mahdollisuuden Evondos-lääkeannostelupalvelun markkinoinnissa lääkehoidon toteutuksen vaihtoehtona erilaisten asiakasryhmien käyttöön ja mahdollistaa käyttäjälähtöisen palvelun kehittämisen. Lisää tietoa lääkemuistuttajien käytöstä erityistä tukea tarvitsevilla asiakkailla tarvitaan kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista.
Sekä hoitohenkilökunta että erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat olivat tyytyväisiä Evondos-lääkeannostelupalvelun käyttöön. Asiakkaat kokivat lääkeannostelurobotin hyödyllisenä. Mahdollisuus toteuttaa lääkehoitoa kotona sekä hoitajien aikatauluista vapautuminen koetiin lääkeannostelupalvelun merkittävinä hyötyinä. Evondos-lääkeannostelulaitteen koettiin helpottaneen lääkehoidon toteutusta, laitteen toimiessa lääkehoidosta muistuttajana. Asiakkaiden elämänhallinnan kannalta oleelliset osa-alueet kuten itsenäisyys ja osallistuminen omaan hoitoon mahdollistuivat Evondos-lääkeannostelupalvelun avulla ilman, että sillä oli merkittäviä vaikutuksia asiakkaiden sosiaalisiin suhteisiin tai liikuntatottumuksiin. Lääkehoidon kuormittavuuden vähenemisen myötä asiakkaat olivat tyytyväisempiä, mikä vaikutti positiivisesti myös asiakassuhteisiin. Hoitohenkilökunta koki lääkeannostelupalvelun edistävän säännöllistä lääkehoidon toteutumista. Evondos-lääkeannostelupalvelun koettiin helpottaneen työtä ja mahdollistaneen resurssien suuntaamista asiakastyöhön. Kuitenkin kokemuksia oli myös siitä, että lääkeannostelupalveluun liittyvät hälytykset sekä lääkeannostelurobotin täytöt veivät saavutettuja resursseja. Hoitohenkilökunnan kokemukset lääkeannostelupalvelun kehittämistarpeista liittyivät hälytysviestien saavuttavuuteen sekä matkustustilan hitauteen. Näitä aiheita käsiteltiin ongelmien ratkaisemiseksi järjestetyssä kehittämistyöpajassa.
Aikaisempaa tutkimustietoa erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kokemuksista Evondos-lääkeannostelupalvelun käytöstä ei ole. Kokemuksellinen tieto tarjoaa mahdollisuuden Evondos-lääkeannostelupalvelun markkinoinnissa lääkehoidon toteutuksen vaihtoehtona erilaisten asiakasryhmien käyttöön ja mahdollistaa käyttäjälähtöisen palvelun kehittämisen. Lisää tietoa lääkemuistuttajien käytöstä erityistä tukea tarvitsevilla asiakkailla tarvitaan kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista.