Elämänhallinnan tukeminen ryhmänohjauksen menetelmin: Kohderyhmänä arjessa kotona olevat nuoret naiset
Tervala, Sonja (2020)
Tervala, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410153
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä työelämäkumppanina toimi Helsingin Tyttöjen Talo ®. Tyttöjen Talo on tila, joka on tarkoitettu kaikille 10 - 29-vuotiaille tytöksi tai naiseksi identifioituville, tai tyttöyttä itsessään pohtiville. Tyttöjen Talossa voi esimerkiksi osallistua erilaisiin ryhmiin. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutui Tyttöjen Talon Maanantai Mood -ryhmässä, joka on suunnattu syystä tai toisesta arjessa kotona oleville nuorille naisille. Opinnäytetyön toteuttamisen aikaan ryhmään osallistui kuusi 22-28-vuotiasta naista, joiden elämäntilanteet ja syyt arjessa kotona olemiselle ovat moninaisia.
Opinnäytetyössä suunnittelin ja toteutin Maanantai Mood -ryhmän osallistujille suunnatun ohjauskokonaisuuden, jonka tavoitteena oli tukea osallistujien elämänhallintaa. Ohjauskerroilla keskityttiin omien tavoitteiden tunnistamiseen ja määrittelyyn sekä itsetuntoon suhteessa omiin tavoitteisiin. Käytin opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luovia, pelillisiä sekä pohdintaan ja keskusteluun perustuvia menetelmiä. Ohjauskertoja oli kolme, ja aina seuraavalla ohjauskerralla jatkettiin omien tavoitteiden työstämistä edellisen ohjauskerran pohjalta. Ohjauksen keskeisenä periaatteena oli dialogisuus, jota pyrin toteuttamaan niin kokonaisuuden suunnittelussa kuin ohjauskertojen toteutuksessa.
Ohjauskokonaisuudesta osallistujilta sekä Tyttöjen Talon työntekijältä kerätyn palautteen perusteella ohjauskertojen sisällöt koettiin enimmäkseen hyödyllisiksi ja mielekkäiksi. Moni osallistuja myös koki elämänhallintansa parantuneen ainakin jonkin verran. Opinnäytetyötä varten laatimiani materiaaleja voi hyödyntää Tyttöjen Talon toiminnassa myös jatkossa.
Opinnäytetyössä suunnittelin ja toteutin Maanantai Mood -ryhmän osallistujille suunnatun ohjauskokonaisuuden, jonka tavoitteena oli tukea osallistujien elämänhallintaa. Ohjauskerroilla keskityttiin omien tavoitteiden tunnistamiseen ja määrittelyyn sekä itsetuntoon suhteessa omiin tavoitteisiin. Käytin opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luovia, pelillisiä sekä pohdintaan ja keskusteluun perustuvia menetelmiä. Ohjauskertoja oli kolme, ja aina seuraavalla ohjauskerralla jatkettiin omien tavoitteiden työstämistä edellisen ohjauskerran pohjalta. Ohjauksen keskeisenä periaatteena oli dialogisuus, jota pyrin toteuttamaan niin kokonaisuuden suunnittelussa kuin ohjauskertojen toteutuksessa.
Ohjauskokonaisuudesta osallistujilta sekä Tyttöjen Talon työntekijältä kerätyn palautteen perusteella ohjauskertojen sisällöt koettiin enimmäkseen hyödyllisiksi ja mielekkäiksi. Moni osallistuja myös koki elämänhallintansa parantuneen ainakin jonkin verran. Opinnäytetyötä varten laatimiani materiaaleja voi hyödyntää Tyttöjen Talon toiminnassa myös jatkossa.