Generaattorin magnetointivirtojen jakautuminen harjasillalla ja hiilien kuluminen
Timonen, Jari (2020)
Timonen, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kemijoki Oy:n Taivalkosken vesivoimalaitoksen generaattori TA1 hiilien kuluminen. Tavoitteena oli saada hiilien kuluminen normaalitasolle. Työ tehtiin Kemijoki Oy:lle keväällä 2020
Generaattorin magnetointihiilet kuluvat normaalista poikkeavalla tavalla tangentin suuntaan, tämän takia hiiliä joudutaan vaihtamaan kausihuolloissa normaalia enemmän. Hiilien epänormaali kuluminen tuo ylimääräisiä taloudellisia kuluja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin hiiliharjojen kulumista eri kirjallisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tutkimusmenetelminä käytettiin eri tavoin toteutettuja mittauksia lämpötilasta ja kosteudesta sekä virtojen mittausta hiiliharjojen johtimista.
Työssä tutkittiin myös muut hiiliharjan kulumiseen johtavat tekijät, kuten ilman kosteus, hiilenpitimien jousipaine, hiiliharjan virtatiheys, liukurenkaan lämpötila sekä liukurenkaan kehänopeus. Ilmanlaadun epäpuhtauksiin ei tässä työssä otettu kantaa. Tuloksia verrattiin kirjallisuudessa esiintyviin tuloksiin.
Työn tulokseksi saatiin, että liukurenkaiden lämpötila oli alhainen, jolloin kitka nousee hiilen ja liukurenkaan välissä. Absoluuttinen kosteus liukurengastilassa oli alle ihannearvojen, osaltaan myös nosta pintojen välistä kitkaa. Kaikki osatekijät aiheuttivat hiilien korkeataajuisen tärinän, joka ilmeni voimakkaana hiilien vikinänä.
Generaattorin magnetointihiilet kuluvat normaalista poikkeavalla tavalla tangentin suuntaan, tämän takia hiiliä joudutaan vaihtamaan kausihuolloissa normaalia enemmän. Hiilien epänormaali kuluminen tuo ylimääräisiä taloudellisia kuluja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin hiiliharjojen kulumista eri kirjallisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tutkimusmenetelminä käytettiin eri tavoin toteutettuja mittauksia lämpötilasta ja kosteudesta sekä virtojen mittausta hiiliharjojen johtimista.
Työssä tutkittiin myös muut hiiliharjan kulumiseen johtavat tekijät, kuten ilman kosteus, hiilenpitimien jousipaine, hiiliharjan virtatiheys, liukurenkaan lämpötila sekä liukurenkaan kehänopeus. Ilmanlaadun epäpuhtauksiin ei tässä työssä otettu kantaa. Tuloksia verrattiin kirjallisuudessa esiintyviin tuloksiin.
Työn tulokseksi saatiin, että liukurenkaiden lämpötila oli alhainen, jolloin kitka nousee hiilen ja liukurenkaan välissä. Absoluuttinen kosteus liukurengastilassa oli alle ihannearvojen, osaltaan myös nosta pintojen välistä kitkaa. Kaikki osatekijät aiheuttivat hiilien korkeataajuisen tärinän, joka ilmeni voimakkaana hiilien vikinänä.