Uuden logon ja verkkosivujen visuaalisen ilmeen suunnittelu, case: Joulupuu-keräys
Kopio, Iida (2020)
Kopio, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajalle
uusi logo sekä verkkosivuille uusi visuaalinen ilme. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Joulupuu-keräys, joka on Keskuspuiston Nuorkappakamarin vuodesta 2000 asti järjestämä hyväntekeväisyyskeräys. Joulupuu keräyksen tarkoituksena on kerätä lahjoja lapsille ja nuorille, joiden perheissä joululahjojen hankita on taloudellisen tilanteen vuoksi hankalaa tai mahdotonta. Opinnäytetyö on jaoteltu tutkimukselliseen ja suunnittelulliseen osioon. Tutkimuksellinen osio käsittelee brändiä, värien merkitystä suunnittelussa, typografiaa sekä lyhyesti verkkosivujen suunnitteluun vaikuttavaa saavutettavuutta.
Tutkimukselliseen osioon sisältyy myös muiden joulun ajan hyväntekeväisyyskeräysten benchmarkkaus ja sen tuloksien esittely. Suunnitteluosio esittelee muotoiluprosessia
ja pyrkii perustelemaan siinä tehtyjä valintoja. Muotoiluprosessin keskiössä ovat uusi logo ja verkkosivujen uusi visuaalinen ilme. Tärkeitä aspekteja suunnittelussa olivat värien ja muotojen herättämät mielikuvat, miten ne edustavat toimeksiantajan brändiä ja sen tavoittelemaa mielikuvaa sekä millä visuaalisilla keinoilla brändi voi erottua muista alan toimijoista. Opinnäytetyön tuloksena suunnitellut logoehdotelmat sekä ehdotelma verkkosivujen visuaalisesta ilmeestä jäävät toimeksiantajan harkintaan ja ne on tarkoitus toteuttaa loppuun vasta varsinaisen opinnäytetyöprosessin jälkeen.
uusi logo sekä verkkosivuille uusi visuaalinen ilme. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Joulupuu-keräys, joka on Keskuspuiston Nuorkappakamarin vuodesta 2000 asti järjestämä hyväntekeväisyyskeräys. Joulupuu keräyksen tarkoituksena on kerätä lahjoja lapsille ja nuorille, joiden perheissä joululahjojen hankita on taloudellisen tilanteen vuoksi hankalaa tai mahdotonta. Opinnäytetyö on jaoteltu tutkimukselliseen ja suunnittelulliseen osioon. Tutkimuksellinen osio käsittelee brändiä, värien merkitystä suunnittelussa, typografiaa sekä lyhyesti verkkosivujen suunnitteluun vaikuttavaa saavutettavuutta.
Tutkimukselliseen osioon sisältyy myös muiden joulun ajan hyväntekeväisyyskeräysten benchmarkkaus ja sen tuloksien esittely. Suunnitteluosio esittelee muotoiluprosessia
ja pyrkii perustelemaan siinä tehtyjä valintoja. Muotoiluprosessin keskiössä ovat uusi logo ja verkkosivujen uusi visuaalinen ilme. Tärkeitä aspekteja suunnittelussa olivat värien ja muotojen herättämät mielikuvat, miten ne edustavat toimeksiantajan brändiä ja sen tavoittelemaa mielikuvaa sekä millä visuaalisilla keinoilla brändi voi erottua muista alan toimijoista. Opinnäytetyön tuloksena suunnitellut logoehdotelmat sekä ehdotelma verkkosivujen visuaalisesta ilmeestä jäävät toimeksiantajan harkintaan ja ne on tarkoitus toteuttaa loppuun vasta varsinaisen opinnäytetyöprosessin jälkeen.