Muuntuva koulurakennus : Koulurakennuksen joustavuus arkkitehtisuunnittelun keinoin
Jutila, Sanna (2020)
Jutila, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511729
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään koulurakennuksen monikäyttöisyyttä ja muuntojoustavuutta arkkitehtisuunnittelun näkökulmasta. Työssä perehdytään arkkitehtisuunnittelun keinoihin, joiden avulla koulurakennus voi sopeutua erilaisiin käyttöihin eri aikajänteillä.
Lähtökohtana työlle on ollut viime vuosien vilkas keskustelu peruskoulurakennusten rakentamisesta, korjaamisesta ja purkamisesta. Keskustelua on käyty myös viimeisimmän, vuonna 2016 voimaan tulleen opetussuunnitelman vaikutuksesta koulujen arkkitehtisuunnitteluun, etenkin tilojen suunnittelun kannalta. Koulurakennus onkin sopiva rakennustyyppi, kun pohditaan kuinka rakennus voi joustaa erilaisissa käyttötarkoituksissa ja näin ollen mahdollisesti myös säilyä käytössä pidempään.
Opinnäytetyössä perehdytään kirjallisuuden ja esimerkkien avulla perusopetuksen koulurakennuksen tilojen suunnittelun taustaan sekä rakennusten ja koulurakennuksen käytön joustavuuden mahdollisuuksiin. Työ keskittyy etenkin tilojen muuntojoustavuuden mahdollisuuksiin. Tekstiä havainnollistamaan käytetään teoriaosuuden ohessa syntynyttä esimerkkisuunnitelmaa. Lopuksi esitellään esimerkkisuunnitelma joustavasta yläkoulurakennuksen laajennuksesta.
Rakennuksen käytön kestävyyttä voidaan tarkastella esimerkiksi esteettisestä ja toiminnallisesta näkökulmasta. Molemmilla tekijöillä on vaikutusta rakennuksen käytössä säilymiseen, mutta tässä työssä perehdytään erityisesti toiminnalliseen näkökulmaan. Toiminnalliseen näkökulmaan sovelletaan asuntosuunnittelussa tutkittuja joustavuuden toteuttamisen tapoja. Haasteita joustavan rakennuksen suunnittelussa löytyy sekä käytännön tasolta että vaikeudessa ennustaa tulevaisuuden tarpeita. Toiminnallisen joustavuuden suunnitteluun on kuitenkin löydettävissä toimivia suunnittelukeinoja, joilla rakennuksen muuntuvuutta sekä käytössä pysymistä on mahdollista lisätä.
Lähtökohtana työlle on ollut viime vuosien vilkas keskustelu peruskoulurakennusten rakentamisesta, korjaamisesta ja purkamisesta. Keskustelua on käyty myös viimeisimmän, vuonna 2016 voimaan tulleen opetussuunnitelman vaikutuksesta koulujen arkkitehtisuunnitteluun, etenkin tilojen suunnittelun kannalta. Koulurakennus onkin sopiva rakennustyyppi, kun pohditaan kuinka rakennus voi joustaa erilaisissa käyttötarkoituksissa ja näin ollen mahdollisesti myös säilyä käytössä pidempään.
Opinnäytetyössä perehdytään kirjallisuuden ja esimerkkien avulla perusopetuksen koulurakennuksen tilojen suunnittelun taustaan sekä rakennusten ja koulurakennuksen käytön joustavuuden mahdollisuuksiin. Työ keskittyy etenkin tilojen muuntojoustavuuden mahdollisuuksiin. Tekstiä havainnollistamaan käytetään teoriaosuuden ohessa syntynyttä esimerkkisuunnitelmaa. Lopuksi esitellään esimerkkisuunnitelma joustavasta yläkoulurakennuksen laajennuksesta.
Rakennuksen käytön kestävyyttä voidaan tarkastella esimerkiksi esteettisestä ja toiminnallisesta näkökulmasta. Molemmilla tekijöillä on vaikutusta rakennuksen käytössä säilymiseen, mutta tässä työssä perehdytään erityisesti toiminnalliseen näkökulmaan. Toiminnalliseen näkökulmaan sovelletaan asuntosuunnittelussa tutkittuja joustavuuden toteuttamisen tapoja. Haasteita joustavan rakennuksen suunnittelussa löytyy sekä käytännön tasolta että vaikeudessa ennustaa tulevaisuuden tarpeita. Toiminnallisen joustavuuden suunnitteluun on kuitenkin löydettävissä toimivia suunnittelukeinoja, joilla rakennuksen muuntuvuutta sekä käytössä pysymistä on mahdollista lisätä.
