What a Waste? : Mitä kestävä kehitys tarkoittaa graafisessa suunnittelussa?
Saks, Kristiina (2020)
Saks, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511747
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tutkielma siitä, voiko kestävää kehitystä ja graafista suunnittelua yhdistää keskenään. Graafisen suunnittelun kestävyyttä tutkitaan käyttämällä hyväksi kestävän kehityksen kolmea osa-aluetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tapoja yhdistää kestävyyden ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen osa-alueen graafiseen suunnitteluun ja selvittää, millä käytännön menetelmillä graafinen suunnittelija voi toteuttaa kestävyyttä työssään.
Graafisen suunnittelun kestävyys on rajattu opinnäytetyössä ekologiseen suunnitteluun, vastuullisen markkinointiviestinnän suunnitteluun ja eettiseen suunnitteluun. Selvitän työssä kirjallisuuden, internetlähteiden ja kuvioiden avulla, kuinka graafinen suunnittelija voi tehdä työstään kestävämpää. Ekologinen suunnittelu tutkii ympäristön kestävyyteen kehitettyjä suunnittelun strategioita ja vastuuta. Vastuullisen markkinoinnin suunnittelu käsittelee suunnittelun liiketoiminnallista vastuuta. Eettinen suunnittelu tarkastelee suunnittelijan sosiaalista roolia ja vastuuta ammatinharjoittajana osana yhteiskuntaa. Työssä käsitellään myös hyvän suunnittelun toimintaperiaatteita. Lopuksi muutan teoriat käytännöiksi, jotka auttavat minua toimimaan kestävästi ja tarjoavat myös muille suunnittelijoille kätevät käytännön ohjeet.
Opin työn aikana, että graafista suunnittelua ja kestävää kehitystä yhdistää pyrkimys ekologisiin, vastuullisiin ja eettisiin toimintatapoihin. Graafisella suunnittelulla on tärkeä rooli kestävässä kehityksessä ja suunnittelijan on mahdollista vaikuttaa sen rakentamiseen. Kestävä graafinen suunnittelija ymmärtää oman vastuun osana yhteiskuntaa, tietää kuinka toimia ekologisesti sekä eettisesti omassa työssään ja välittää aidosti muista ja omasta ympäristöstä.
Graafisen suunnittelun kestävyys on rajattu opinnäytetyössä ekologiseen suunnitteluun, vastuullisen markkinointiviestinnän suunnitteluun ja eettiseen suunnitteluun. Selvitän työssä kirjallisuuden, internetlähteiden ja kuvioiden avulla, kuinka graafinen suunnittelija voi tehdä työstään kestävämpää. Ekologinen suunnittelu tutkii ympäristön kestävyyteen kehitettyjä suunnittelun strategioita ja vastuuta. Vastuullisen markkinoinnin suunnittelu käsittelee suunnittelun liiketoiminnallista vastuuta. Eettinen suunnittelu tarkastelee suunnittelijan sosiaalista roolia ja vastuuta ammatinharjoittajana osana yhteiskuntaa. Työssä käsitellään myös hyvän suunnittelun toimintaperiaatteita. Lopuksi muutan teoriat käytännöiksi, jotka auttavat minua toimimaan kestävästi ja tarjoavat myös muille suunnittelijoille kätevät käytännön ohjeet.
Opin työn aikana, että graafista suunnittelua ja kestävää kehitystä yhdistää pyrkimys ekologisiin, vastuullisiin ja eettisiin toimintatapoihin. Graafisella suunnittelulla on tärkeä rooli kestävässä kehityksessä ja suunnittelijan on mahdollista vaikuttaa sen rakentamiseen. Kestävä graafinen suunnittelija ymmärtää oman vastuun osana yhteiskuntaa, tietää kuinka toimia ekologisesti sekä eettisesti omassa työssään ja välittää aidosti muista ja omasta ympäristöstä.