TV-ruudulta teatterin lavalle : Äänisuunnittelu teoksen adaptoimisen välineenä
Rolamo, Kati (2020)
Rolamo, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511751
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee audiovisuaalisen teoksen adaptoimista teatteriin lavasovitukseksi. Työssä tutkitaan sitä, miten erilaisilla äänen keinoilla animaatiosarjan tarina ja maailma voidaan siirtää harrastajateatterin produktiossa lavalle uskottavasti, rajoitukset huomioiden ja alkuperäistä lähdemateriaalia kunnioittaen. Työssä pohditaan myös lähdeteosta ja esimerkkiteosta vertailemalla, kuinka liikkuvan kuvan äänisuunnittelua voi soveltaa teatteriin.
Opinnäytteen tavoitteena on löytää äänisuunnittelun kautta keinoja animoidun lähdemateriaalin sovittamiseksi lavalle. Työn tavoitteena on myös reflektoida esimerkkiteoksena toimineen näytelmäproduktion kautta teatteriäänisuunnittelusta opittuja asioita, ja pohtia, miten oppeja voisi jatkossa soveltaa vastaavissa projekteissa.
Työssä tarkastellaan teatteriäänisuunnittelun ja liikkuvan kuvan äänisuunnittelun yhtäläisyyksiä ja eroja kirjallisten lähteiden, omien kokemusten ja tutkitun aineiston kautta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta, ja aineistoa on tarkasteltu esimerkkiteoksen ja tämän lähdemateriaalin lähilukuna, kirjallisia lähteitä tutkimalla sekä ammattilaishaastattelun kautta.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että äänisuunnittelu on tärkeä osa teatteriesitystä ja että liikkuvan kuvan äänisuunnittelun keinoja voi hyödyntää sellaisenaan tai soveltamalla myös teatterissa näiden kahden taidemuodon ääni-ilmaisun eroavaisuuksista huolimatta.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että ainakin esimerkkiteoksena toimineessa näytelmässä äänisuunnittelulla oli tärkeä rooli myös lähdemateriaalin sovittamisessa teatteriesitykseksi. Vertaileva tutkimus osoitti kuitenkin, ettei perinteinen äänisuunnittelu välttämättä ole merkittävä tekijä jokaisessa vastaavanlaisessa audiovisuaalisen alkuperäisteoksen adaptaatiossa. Tutkimuksen tuloksena ei selvinnyt oikeaa tai väärää tapaa tehdä lähdemateriaalista lavasovitusta, vaan opinnäyte osoittaa, että jokaista teosta tulee käsitellä yksilönä ja ottaa huomioon juuri sen lähtökohdat ja tavoitteet suhteessa siihen, kuinka uskollisena lähdeteokselle halutaan pysyä.
Opinnäytteen tavoitteena on löytää äänisuunnittelun kautta keinoja animoidun lähdemateriaalin sovittamiseksi lavalle. Työn tavoitteena on myös reflektoida esimerkkiteoksena toimineen näytelmäproduktion kautta teatteriäänisuunnittelusta opittuja asioita, ja pohtia, miten oppeja voisi jatkossa soveltaa vastaavissa projekteissa.
Työssä tarkastellaan teatteriäänisuunnittelun ja liikkuvan kuvan äänisuunnittelun yhtäläisyyksiä ja eroja kirjallisten lähteiden, omien kokemusten ja tutkitun aineiston kautta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusta, ja aineistoa on tarkasteltu esimerkkiteoksen ja tämän lähdemateriaalin lähilukuna, kirjallisia lähteitä tutkimalla sekä ammattilaishaastattelun kautta.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että äänisuunnittelu on tärkeä osa teatteriesitystä ja että liikkuvan kuvan äänisuunnittelun keinoja voi hyödyntää sellaisenaan tai soveltamalla myös teatterissa näiden kahden taidemuodon ääni-ilmaisun eroavaisuuksista huolimatta.
Opinnäytetyössä saatiin selville, että ainakin esimerkkiteoksena toimineessa näytelmässä äänisuunnittelulla oli tärkeä rooli myös lähdemateriaalin sovittamisessa teatteriesitykseksi. Vertaileva tutkimus osoitti kuitenkin, ettei perinteinen äänisuunnittelu välttämättä ole merkittävä tekijä jokaisessa vastaavanlaisessa audiovisuaalisen alkuperäisteoksen adaptaatiossa. Tutkimuksen tuloksena ei selvinnyt oikeaa tai väärää tapaa tehdä lähdemateriaalista lavasovitusta, vaan opinnäyte osoittaa, että jokaista teosta tulee käsitellä yksilönä ja ottaa huomioon juuri sen lähtökohdat ja tavoitteet suhteessa siihen, kuinka uskollisena lähdeteokselle halutaan pysyä.