Tulevaisuusohjaus megatrendien viitekehyksessä : Vahvistavia ohjausmenetelmiä lastenkodin nuorille
Junkkari, Kirsti; Keloharju, Aino (2020)
Junkkari, Kirsti
Keloharju, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätehtävänä oli toteuttaa tulevaisuusohjausta nuorille Töölön lastenkodissa. Opinnäytetyössä tulevaisuutta lähestyttiin tulevaisuusorientaatio käsitteellä, joka tarkoittaa tulevaisuuden vaihtoehtoisten suuntien kartoitusta ja suunnittelua. Tämän jälkeen asetetaan konkreettisia tavoitteita niiden pohjalta. Tulevaisuusorientaation merkitys kasvaa erityisesti nuorilla, jotka ovat valitsemassa koulutusalaansa tai pohtimassa omaa paikkaansa työelämässä.
Ohjauksen lähtökohtana oli nuorten vahvistaminen toiminnallisin menetelmin. Ensin keskityttiin erityisesti nuorten vahvuuksien kartoittamiseen ja minäpystyvyyden tukemiseen. Tämän jälkeen suuntauduttiin tulevaisuuteen, ja esitettiin Sitran megatrendit ja tulevaisuuden työelämätaidot. Tulevaisuuden työelämätaitojen pohjalta nuoret asettivat itselleen tavoitteen. Tulevaisuuden ilmiöiden sisällyttäminen tulevaisuusohjaukseen on tärkeää, jotta yksilö pystyy omien vahvuuksien ja unelmien pohjalta orientoitumaan yhteiskunnan muutostarpeisiin ja rakentamaan itselleen merkityksellisen elämän.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin kolmen päivän aikana Töölön lastenkodilla. Ohjausta arvioitiin palautteen avulla, joka kerättiin Kahoot-kyselyllä, emojihymynaamoilla ja avoimen keskustelun kautta. Tapaamiskertojen kokoonpanossa oli suurta vaihtelua, mikä vaikutti palautteen niukkuuteen ja validiteettiin.
Palautteen perusteella tavoitteet kuitenkin pääosin saavutettiin ja ohjaus oli onnistunutta. Etenkin tunnetaitoja edellyttävien harjoitteiden suoriutumisessa oli havaittavissa sukupuolittunutta hajontaa, mistä heräsi ideoita jatkotutkimukselle. Mielenkiintoista olisi tutkia, mistä sukupuolittunut hajonta johtuu, ja onko vastaavaa hajontaa havaittavissa suuremmalla otannalla. Lisäksi todettiin, että vastaavanlaista tulevaisuusohjausta voisi hyödyntää myös jälkihuollossa lisäten siihen näkökulmia koulutus- ja urapoluista.
Ohjauksen lähtökohtana oli nuorten vahvistaminen toiminnallisin menetelmin. Ensin keskityttiin erityisesti nuorten vahvuuksien kartoittamiseen ja minäpystyvyyden tukemiseen. Tämän jälkeen suuntauduttiin tulevaisuuteen, ja esitettiin Sitran megatrendit ja tulevaisuuden työelämätaidot. Tulevaisuuden työelämätaitojen pohjalta nuoret asettivat itselleen tavoitteen. Tulevaisuuden ilmiöiden sisällyttäminen tulevaisuusohjaukseen on tärkeää, jotta yksilö pystyy omien vahvuuksien ja unelmien pohjalta orientoitumaan yhteiskunnan muutostarpeisiin ja rakentamaan itselleen merkityksellisen elämän.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin kolmen päivän aikana Töölön lastenkodilla. Ohjausta arvioitiin palautteen avulla, joka kerättiin Kahoot-kyselyllä, emojihymynaamoilla ja avoimen keskustelun kautta. Tapaamiskertojen kokoonpanossa oli suurta vaihtelua, mikä vaikutti palautteen niukkuuteen ja validiteettiin.
Palautteen perusteella tavoitteet kuitenkin pääosin saavutettiin ja ohjaus oli onnistunutta. Etenkin tunnetaitoja edellyttävien harjoitteiden suoriutumisessa oli havaittavissa sukupuolittunutta hajontaa, mistä heräsi ideoita jatkotutkimukselle. Mielenkiintoista olisi tutkia, mistä sukupuolittunut hajonta johtuu, ja onko vastaavaa hajontaa havaittavissa suuremmalla otannalla. Lisäksi todettiin, että vastaavanlaista tulevaisuusohjausta voisi hyödyntää myös jälkihuollossa lisäten siihen näkökulmia koulutus- ja urapoluista.