Ohjelmistokehykset peliohjelmoijan näkökulmasta
Salonen, Simo (2020)
Salonen, Simo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611814
Tiivistelmä
Insinöörityössäni perehdyttiin ohjelmistokehyksien käyttöönotettavuuden Unity-pelikehitysympäristössä ja vertailin UniRx-, PureMVC- ja Unity-ECS -kehyksiä toisiinsa. Niiden omaksumista ja projektin tekemistä niillä vertailtiiin, ja niiden käyttöönottoa Unity-ympäristössä analysoitiin.
UniRx on kevyt reaktiivisen ohjelmointimallin kehys, joka lähenee enemmän kirjastoa kuin kehystä. Se seuraa tarkkailija-suunnittelumallia ja käyttää datavirtoja ohjelmointilogiikassa. UniRx helpottaa käyttöliittymän tietojen päivittämistä ja käyttöliittymän yleistä käyttöä, mutta se ei tuo koodikantaan kehyksestä haluttua järjestystä.
PureMVC on MVC-arkkitehtuurin pohjalta tehty vuodesta 2008 ominaisuuslukossa ollut kehys, joka on kehitetty monelle eri kielelle ja ympäristölle. Unity-dokumentaatiota on vähän PureMVC:lle, ja siksi kehyksellä ei saatu työssä tehtyä projektia, mutta sen käytöstä luotiin analyysi.
Unity ECS on Unityn kehittämä ECS-kehys. Unity ECS pyrkii tuomaan tehokkuuden oletuksena pelikehitykseen ja on kehitetty Unity-pelikehitysympäristökeskeisesti. Unity ECS ratkoo monet ongelmat, kuten riippuvuudet ja epätehokkaan koodin, ja vahvistaa Unityn pelikehitysympäristöä. Unity ECS oli työn innostavin kehys ja suositeltava testattavaksi kaikille Unity-kehittäjille.
Insinöörityön tuloksena saatiin vahva suositus Unity ECS -kehyksen testaukseen ja huomattiin, kuinka tärkeä hyvä dokumentaatio ja esimerkkien runsaus on uuden kehyksen opettelussa.
UniRx on kevyt reaktiivisen ohjelmointimallin kehys, joka lähenee enemmän kirjastoa kuin kehystä. Se seuraa tarkkailija-suunnittelumallia ja käyttää datavirtoja ohjelmointilogiikassa. UniRx helpottaa käyttöliittymän tietojen päivittämistä ja käyttöliittymän yleistä käyttöä, mutta se ei tuo koodikantaan kehyksestä haluttua järjestystä.
PureMVC on MVC-arkkitehtuurin pohjalta tehty vuodesta 2008 ominaisuuslukossa ollut kehys, joka on kehitetty monelle eri kielelle ja ympäristölle. Unity-dokumentaatiota on vähän PureMVC:lle, ja siksi kehyksellä ei saatu työssä tehtyä projektia, mutta sen käytöstä luotiin analyysi.
Unity ECS on Unityn kehittämä ECS-kehys. Unity ECS pyrkii tuomaan tehokkuuden oletuksena pelikehitykseen ja on kehitetty Unity-pelikehitysympäristökeskeisesti. Unity ECS ratkoo monet ongelmat, kuten riippuvuudet ja epätehokkaan koodin, ja vahvistaa Unityn pelikehitysympäristöä. Unity ECS oli työn innostavin kehys ja suositeltava testattavaksi kaikille Unity-kehittäjille.
Insinöörityön tuloksena saatiin vahva suositus Unity ECS -kehyksen testaukseen ja huomattiin, kuinka tärkeä hyvä dokumentaatio ja esimerkkien runsaus on uuden kehyksen opettelussa.