Käyttöliittymätyökalun prototyyppi
Kuusisto, Lauri (2020)
Kuusisto, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811925
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Unity-pelimoottoriin liitännäistyökalu, jonka avulla käyttöliittymäohjelmointi helpottuisi niin, että myös käyttöliittymäsuunnittelijat ja aloittelevat ohjelmoijat voivat luoda toimivia käyttöliittymiä ilman ohjelmointitaitoja.
Työkalu toteutettiin käyttäen apuna C#-ohjelmointikieltä ja Unityn tarjoamia ohjelmointikirjastoja. Insinöörityössä keskityttiin syvemmin Unityn käyttöliittymäkomponentteihin ja niiden hyviin ja huonoihin puoliin. Käyttöliittymäkomponenttien lisäksi tutustuttiin hieman kolmannen osapuolen käyttöliittymätyökaluihin ja verrattiin niitä opinnäytetyön tuloksena valmistuneeseen UICreator-työkalun prototyyppiin.
UICreator-työkalun nykyisessä versiossa on viisi Unityn käyttöliittymäohjelmointia helpottavaa työkalua. Nämä työkalut ovat ButtonFrame, ImprovedButton, RootCanvas, ChildCanvas ja ImprovedCanvasGroup. Kaikkia komponentteja on mahdollista optimoida ja toteuttaa pidemmälle, mutta ovat silti täysin toimivia lukuun ottamatta ImprovedCanvasGroup-komponenttia, joka toimii vain osittain. Verrattuna muihin Unityn liitännäiskaupasta saataviin tuotteisiin, UICreator-työkalu on pienempi.
Työn tuloksena syntyi prototyyppi UICreator-liitännäisestä, ja sen avulla saatiin tuotua Unityn käyttöjärjestelmäohjelmointiin uusia ominaisuuksia ja helpotettua vanhojen ominaisuuksien käyttöä.
Työkalu toteutettiin käyttäen apuna C#-ohjelmointikieltä ja Unityn tarjoamia ohjelmointikirjastoja. Insinöörityössä keskityttiin syvemmin Unityn käyttöliittymäkomponentteihin ja niiden hyviin ja huonoihin puoliin. Käyttöliittymäkomponenttien lisäksi tutustuttiin hieman kolmannen osapuolen käyttöliittymätyökaluihin ja verrattiin niitä opinnäytetyön tuloksena valmistuneeseen UICreator-työkalun prototyyppiin.
UICreator-työkalun nykyisessä versiossa on viisi Unityn käyttöliittymäohjelmointia helpottavaa työkalua. Nämä työkalut ovat ButtonFrame, ImprovedButton, RootCanvas, ChildCanvas ja ImprovedCanvasGroup. Kaikkia komponentteja on mahdollista optimoida ja toteuttaa pidemmälle, mutta ovat silti täysin toimivia lukuun ottamatta ImprovedCanvasGroup-komponenttia, joka toimii vain osittain. Verrattuna muihin Unityn liitännäiskaupasta saataviin tuotteisiin, UICreator-työkalu on pienempi.
Työn tuloksena syntyi prototyyppi UICreator-liitännäisestä, ja sen avulla saatiin tuotua Unityn käyttöjärjestelmäohjelmointiin uusia ominaisuuksia ja helpotettua vanhojen ominaisuuksien käyttöä.