Mediakasvatus varhaiskasvattajan silmin
Vallarén, Suvi; Nokela, Julia; Heino, Emma (2020)
Vallarén, Suvi
Nokela, Julia
Heino, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410121
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Mediakasvatuksen tavoitteena on kehittää lapselle monipuolisesti arjen mediataitoja, jotka myönteisesti tukevat lapsen kokonaisvaltaista oppimista. Mediakasvatus on tuore velvoittava lisäys varhaiskasvatussuunnitelmaan (2018). Tahdomme tuoda tietoa siitä, miten varhaiskasvattajat toteuttavat mediakasvatusta päiväkodissa ja mitä he ajattelevat mediakasvatuksen pitävän sisällään. Työyhteistyökumppaninamme toimii Pilke päiväkodit.
Tutkimuskysymyksemme ovat: Miten mediakasvatus mielletään varhaiskasvatuksessa? Miten mediakasvatusta toteutetaan ja mitä välineitä käytetään? Miten mediakasvatusta sovelletaan päiväkodin arkeen? Mitä hyötyä kasvattajat kokevat mediakasvatuksella olevan? Tavoitteenamme oli myös kehittää omaa ammattitaitoamme.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelujen avulla ja pyrimme työssä korostamaan mediakasvatuksen vahvistuvaa ja tärkeää osaa varhaiskasvatuksessa. Haastatteluilla saimme kartoitettua päiväkodin henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia mediakasvatuksesta. Opinnäytetyömme koostuu mediakasvatuksen teoriasta, opinnäytetyön toteutuksen kuvauksesta, haastattelun analysoinnista ja pohdinnasta. Haastattelimme Pilke päiväkodeissa kolmea päiväkodin varhaiskasvattajaa puhelinhaastattelussa sekä saimme yhdeltä varhaiskasvatuksen opettajalta vastaukset sähköiseen vastauslomakkeeseen. Analysoimme haastattelut jakamalla ne tutkimuskysymysten mukaisiin aihealueisiin sekä mediakasvatuksen osa-alueiden mukaisiin aihealueisiin.
Mediakasvatus nähdään tärkeäksi osaksi nykyistä varhaiskasvatusta, mutta välineitä ja koulutusta sen toteutukseen ei aina ole riittävästi. Vastauksista käy ilmi, että mediakasvatuskoulutuksille olisi suurempi tarve kuin mitä saatavuus on tällä hetkellä. Haastattelujen pohjalta voimme tehdä johtopäätöksen kasvattajien kokevan jokseenkin epävarmuutta siitä, mitä kaikkea mediakasvatus pitää sisällään, mutta he kokevat sen tärkeänä ja ovat motivoituneet kehittämään itseään mediakasvatuksen parissa. Haastattelun perusteella teknologiset välineet nousevat keskeiseen asemaan mediakasvatuksen toteutuksessa. Tarkentavien kysymysten myötä voimme kuitenkin todeta päiväkodeissa tapahtuvan paljon myös mediakasvatusta ilman välineitä ja laitteita, esimerkiksi lasten ja työyhteisön välisten keskustelujen kautta. Opinnäytetyömme tuottaa mediakasvatuksesta yleistä tietoa kaikille aiheesta kiinnostuneille sekä hyödyttää eri sektorien ja työnantajan mahdollisuuksia kouluttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia.
Tutkimuskysymyksemme ovat: Miten mediakasvatus mielletään varhaiskasvatuksessa? Miten mediakasvatusta toteutetaan ja mitä välineitä käytetään? Miten mediakasvatusta sovelletaan päiväkodin arkeen? Mitä hyötyä kasvattajat kokevat mediakasvatuksella olevan? Tavoitteenamme oli myös kehittää omaa ammattitaitoamme.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelujen avulla ja pyrimme työssä korostamaan mediakasvatuksen vahvistuvaa ja tärkeää osaa varhaiskasvatuksessa. Haastatteluilla saimme kartoitettua päiväkodin henkilökunnan ajatuksia ja kokemuksia mediakasvatuksesta. Opinnäytetyömme koostuu mediakasvatuksen teoriasta, opinnäytetyön toteutuksen kuvauksesta, haastattelun analysoinnista ja pohdinnasta. Haastattelimme Pilke päiväkodeissa kolmea päiväkodin varhaiskasvattajaa puhelinhaastattelussa sekä saimme yhdeltä varhaiskasvatuksen opettajalta vastaukset sähköiseen vastauslomakkeeseen. Analysoimme haastattelut jakamalla ne tutkimuskysymysten mukaisiin aihealueisiin sekä mediakasvatuksen osa-alueiden mukaisiin aihealueisiin.
Mediakasvatus nähdään tärkeäksi osaksi nykyistä varhaiskasvatusta, mutta välineitä ja koulutusta sen toteutukseen ei aina ole riittävästi. Vastauksista käy ilmi, että mediakasvatuskoulutuksille olisi suurempi tarve kuin mitä saatavuus on tällä hetkellä. Haastattelujen pohjalta voimme tehdä johtopäätöksen kasvattajien kokevan jokseenkin epävarmuutta siitä, mitä kaikkea mediakasvatus pitää sisällään, mutta he kokevat sen tärkeänä ja ovat motivoituneet kehittämään itseään mediakasvatuksen parissa. Haastattelun perusteella teknologiset välineet nousevat keskeiseen asemaan mediakasvatuksen toteutuksessa. Tarkentavien kysymysten myötä voimme kuitenkin todeta päiväkodeissa tapahtuvan paljon myös mediakasvatusta ilman välineitä ja laitteita, esimerkiksi lasten ja työyhteisön välisten keskustelujen kautta. Opinnäytetyömme tuottaa mediakasvatuksesta yleistä tietoa kaikille aiheesta kiinnostuneille sekä hyödyttää eri sektorien ja työnantajan mahdollisuuksia kouluttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia.