Työnantajamielikuvan vaikutus yrityksen houkuttelevuuteen : Case Sinebrychoff
Kasembeg, Hanna (2020)
Kasembeg, Hanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811966
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkasteli työnantajamielikuvaan vaikuttavia tekijöitä ja niiden vaikutusta yrityksen houkuttelevuuteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä AMK-opiskelijat arvostavat työnantajassa ja millainen käsitys heillä on Sinebrychoffista. Tutkimuksesta tehtiin johtopäätöksiä ja kehitysideoita, joiden avulla voidaan kehittää Sinebrychoffin työnantajamielikuvaa. Tarkoituksena oli myös tutkia, mitä sosiaalisen median kanavia opiskelijat käyttävät sekä töiden etsinnässä että vapaa-ajallaan ja löytää kehitysideoita siihen, miten voitaisiin kehittää Sinebrychoffin näkyvyyttä kaupallisen alan opiskelijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä eli vastausvaihtoehdot oli ennalta määritelty. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä, joihin pystyi tarkentamaan vastausta. Tutkimus kohdistettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoihin, koska Sinebrychoffilla on ollut haasteita tavoittaa kaupallisen alan osaajia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui erilaisista kirjallisuuslähteistä, Internetin artikkeleista ja tutkimuksista. Pääteemat painottuivat työnantajamielikuvaan sekä sosiaaliseen mediaan ja näitä aihealueita tarkasteltiin rekrytointiprosessin näkökulmasta. Sekä sosiaalinen media että rekrytointiprosessi ovat työnantajamielikuvaan vaikuttavia tekijöitä ja tästä syystä niiden tarkasteleminen on merkittävää positiivisen työnantajamielikuvan rakentamisen kannalta.
Tutkimuksesta ilmeni, että opiskelijat pitivät työnantajamielikuvaa hyvin merkittävänä tekijänä työnhaussa. Mielenkiintoiset ja monipuoliset työtehtävät, palkka ja työpaikan sijainti olivat kolme tärkeintä tekijää, joita opiskelijat arvostivat työnantajassa. Myös rekrytointiprosessiin liittyvien tekijöiden koettiin vaikuttavan hyvin paljon mielikuvaan työnantajasta. Sinebrychoffin tunnettuus oli hyvin korkealla opiskelijoiden keskuudessa, mutta tuloksista ilmeni, että tunnettuutta työnantajana tulisi kehittää. Suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi vapaa-ajalla nousi Instagram ja vastaavasti työnhaussa LinkedIn. Tuloksista ilmeni myös, että valtaosa opiskelijoista seurasi organisaatioiden yritystilejä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen kysymykset olivat strukturoituja kysymyksiä eli vastausvaihtoehdot oli ennalta määritelty. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä, joihin pystyi tarkentamaan vastausta. Tutkimus kohdistettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoihin, koska Sinebrychoffilla on ollut haasteita tavoittaa kaupallisen alan osaajia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui erilaisista kirjallisuuslähteistä, Internetin artikkeleista ja tutkimuksista. Pääteemat painottuivat työnantajamielikuvaan sekä sosiaaliseen mediaan ja näitä aihealueita tarkasteltiin rekrytointiprosessin näkökulmasta. Sekä sosiaalinen media että rekrytointiprosessi ovat työnantajamielikuvaan vaikuttavia tekijöitä ja tästä syystä niiden tarkasteleminen on merkittävää positiivisen työnantajamielikuvan rakentamisen kannalta.
Tutkimuksesta ilmeni, että opiskelijat pitivät työnantajamielikuvaa hyvin merkittävänä tekijänä työnhaussa. Mielenkiintoiset ja monipuoliset työtehtävät, palkka ja työpaikan sijainti olivat kolme tärkeintä tekijää, joita opiskelijat arvostivat työnantajassa. Myös rekrytointiprosessiin liittyvien tekijöiden koettiin vaikuttavan hyvin paljon mielikuvaan työnantajasta. Sinebrychoffin tunnettuus oli hyvin korkealla opiskelijoiden keskuudessa, mutta tuloksista ilmeni, että tunnettuutta työnantajana tulisi kehittää. Suosituimmaksi sosiaalisen median kanavaksi vapaa-ajalla nousi Instagram ja vastaavasti työnhaussa LinkedIn. Tuloksista ilmeni myös, että valtaosa opiskelijoista seurasi organisaatioiden yritystilejä sosiaalisessa mediassa.